I proto jsem vzala „silničku” a vyjela na rychlý výlet do Luže. Město a jeho okolí nabízí turistům k prohlídce mnoho přírodních a kulturních památek.

Protože se do Luže musí jet 21 km nezáživnou rovinou, nejezdím tam často. Cesta přes Slatiňany, Zaječice a Chrast ubíhá v hustém nedělním provozu rychle. Za Podlažicemi odbočuji doleva a po snadné rovince přichází 12 % svah k Dobrkovu, části města Luže, s kaplí sv. Rodiny. Odtud kousek po rovině a vpravo už prosvítá v dáli majestátný poutní kostel Panny Marie v Luži a poblíž v křovinách je vidět rozhledna Jahůdka, ze silnice nepřístupná.

Luže se změnila k nepoznání

Sjíždím sešupem do města a na nábřeží mne upoutá pomníček s křížem, jehož název se mi nepodařilo vypátrat. Kolem překrásné secesní vily Elišky vjíždím do kopce na náměstí. Za deset let, kdy jsem zde byla naposledy, se Luže změnila k nepoznání. Sice ji sem tam hyzdí neudržované stavení, ale celkově se projasnila barvami nových fasád domů. Projíždím úzkou uličkou ke kostelu Panny Marie. Jeho majestátnost mi vyráží dech. Od místních se dozvídám, že snad už brzy bude zpřístupněn veřejnosti. Vracím se ještě prohlédnout si o 300 let starší kostel sv. Bartoloměje kousek od náměstí a přejíždím do Košumberka.

Restaurace Pod Linduší i Pivovar září novotou. Atmosféra umocněná zlátnoucím listím v paprscích slunce mne okouzlila. Jako bych se vrátila o desetiletí nazpátek. Protože si chci užít podzimních scenerií i sluníčka, vydávám se směrem k Paletínské kapli na okruh kolem Luže. Přes vesnice Bílý Kůň, Doly a Brdo, Hlubokou pak k rozhledně Borůvka, už zdáli svítící na šmolkově modré obloze. Odtud na Zhoř, znova přes Doly a údolím Novohradky zpět do Luže na náměstí Plk. Josefa Koukala. O tomto pilotovi mi už v dětství vyprávěl otec neuvěřitelný příběh, a tak jsem se podívala do Lužského zpravodaje, abych zjistila, jak to opravdu bylo.

Příběh stvořený proscénář filmu

Příběh tohoto statečného muže je jako stvořený pro scénář filmu. Josef Koukal se narodil 6. 5. 1912, absolvoval pilotní školu v Prostějově, poté byl vybrán do stíhací školy v Chebu. Po konkurzu začal pracovat jako zalétávací pilot v letecké továrně Beneš - Mráz v Chocni. Po okupaci Československa nacisty odešel přes Polsko, Ukrajinu, Rumunsko, Sýrii a Středozemní moře do Francie a po její porážce do Anglie, kde bojoval v první československé stíhací peruti, 310. Po sestřelení pátého nepřátelského letounu byl jeho letoun zasažen do palivové nádrže. Podařilo se mu vyskočit, ale utrpěl těžké popáleniny na 72 % těla. Zázrakem přežil, vytrpěl těžká muka léčby, absolvoval 22 plastických operací, v oku mu zůstala střepina, která mu způsobovala kruté bolesti. Po více jak dvou letech léčby se vrátil do bojů v 312. stíhací peruti. Po návratu domů a po komunistickém puči byl jako většina západních letců perzekuován a žil v nuzných poměrech z nízkého důchodu invalidy. Zemřel 23. 2. 1980 a je pochován v Luži. Za své zásluhy v bojích byl plukovník letectva Josef Koukal vyznamenám řadou vyznamenání, například medailí za chrabrost I. stupně a britským vyznamenáním D.F.C. za statečnost. 28. října 1996 mu prezident republiky udělil medaili za hrdinství „in memoriam”.

Pokud pojedete do Luže a prohlédnete si její památky, stavte se na náměstí v hospůdce, v domě kde Josef Koukal žil a kde jeho synové zřídili malou síň slávy. Dozvíte se zajímavé informace o životě válečného hrdiny, statečného člověka, který nasadil svůj život v bojích a obětoval se za svobodu našeho národa a za života se mu vděčnosti a ocenění u nás nedostalo…

Vracím se domů oslněna paprsky zapadajícího podzimního slunce. 68 km klidných km. Pokud byste si chtěli cestu usnadnit, zavezte se do Chrasti a zpět vlakem s kolem a ujedete jen nějakých 28 km a prohlídce Luže věnujte celý den. Můžete ho příjemně strávit návštěvou památek i v parku Hamzovy léčebny a občerstvit se v mnoha restauracích. Ale to asi až příští léto….

Video z toulek po Lužsku
Zdroj: Youtube

Uzavřený cyklus

Tento výlet uzavřel letní cyklo putování Chrudimskem. K projetí všech krásných míst by nestačil celý rok, a tak doufám, že mi všechna ostatní nenavštívená městečka a vesnice odpustí. I v té nejzapadlejší vísce můžeme totiž vidět něco pěkného. Kostelík, kapličku, Boží muka, rybník, potůček, řeku, památný strom, kouzelný výhled do krajiny. Děkuji Chrudimskému deníku, že jsem si díky němu rozšířila obzory, našla nová zákoutí a nepoznané pěšinky, která jsem se vám pokusila zcela laicky přiblížit.

Rady Crazybikerky: Údržba kola

Pokud chcete, aby váš stroj sloužil a vydržel jako nový, pečlivě se o něj starejte.
Příprava na jízdu. Před jízdou dohustěte galusky nebo pláště na výrobcem uváděný tlak. Číslo najdete na plášti nebo na galusce. Doporučuji zakoupit pumpu s měřičem tlaku. Správný tlak v pláštích a v galuskách zaručí bezpečnější a rychlejší jízdu, delší životnost obutí. Dbejte na to, aby ventilek z duše v plášti byl v ráfku rovně, duše se občas přetočí a ventilek jde zešikma. Hrozí utržení a defekt.
Pláště se sjíždí vzadu více než vpředu. Když zjistíte začínající sjetí zadního pláště, vyměňte za přední. Déle vám vydrží obutí. Na montáž používejte montážní páčky, nikdy ne šroubovák! Po jízdě zkontrolujte stav obutí, když projedete silnicí, kterou spravují emulzí, tak u silničního kola asfalt odstraňte technickým benzínem, nebo postačí jakýkoli tuk, například rostlinný olej na hadříku. Ostré kamínky na plášti časem můžou propíchnout duši.
Řetěz. Správná údržba zaručí jeho dlouhou životnost. Když zmoknete, vyperte ho v pračce řetězu, nebo použijte specielní směs tenzidů ve spray, nastříkejte na řetěz, kazetu, dvou nebo tří talíř vepředu, nechte působit a opláchněte. Písek a prach na řetězu a na komponentech působí jako brousek a opotřebovávají součástky. Po umytí řetěz osušte a namažte specielním přípravkem na mazání řetězu. Nechte nějaký čas působit, aby mazadlo zateklo i do článků, přebytečnou vrstvu otřete do hadru. Z přemazaného řetězu nám stříká na kolo mazadlo a více se na něj chytá prach a písek než když jeho povrch otřeme. Nechávejte si řetěz pravidelně měřit, a pokud je už vytažený, nechte ho vyměnit. Mohli byste si zničit kazetu.
Mytí kola. Znečištěné kolo nejdříve postříkejte volným proudem vody. Nikdy nepoužívejte tlakovou myčku! Proud vody pod tlakem může z ložisek vymýt mazací tuk a navíc do nich natlačit i nečistoty.
Použijte buď specielní směs tenzidů na mytí kol, nebo jarovou vodu a smetáček. Hadr nebo houbu moc nedoporučuji, písek a prach může poškrábat lak kola. Kolo po omytí opláchněte jemným proudem vody a drobné šmouhy dočistěte vlhkým hadříkem namočeným v jarové vodě. Po oschnutí ošetřete a nakonzervujte řetěz, namažte všechny pohyblivé části přehazovačky a přesmykače, nechte působit a povrch do sucha otřete.
Na co si dát pozor. Jednou za dva roky nechte kompletně vyměnit brzdová a řadící lanka. Kontrolujte opotřebení brzdových špalků, při hlučném brzdění odstraňte zabodnuté kamínky a nečistoty ze spár ve špalcích a ze špalků, zamezíte tak zbytečnému sjíždění ráfků. Po dojetí z výletu, z tréninku, přeřaďte řetěz na malé ve předu a malé vzadu, uvolníte tak pružinu v přehazovačce a déle vám vydrží. Už při drobném rozcentrování kol si je nechce vycentrovat, protože účinnost brzd by byla nižší. Po sezoně doporučuji kolo umýt, nakonzervovat a zazimovat, nejlépe pověsit na háky za rám. Před novou sezonou je dobré donést kolo do servisu na kompletní prohlídku a seřízení. V cykloprodejnách budou určitě rádi, učiníte-li tak v únoru nebo v březnu, kdy není tolik práce a ne, jak bývá zvykem, s prvním jarním sluncem.

Připraveno ve spolupráci s cykloprodejnou 2M cyklosport Zastávka

(crazybikerka)