Za účasti dopravních špiček se ve středu v Pardubicích debatovalo o problematice české silniční sítě. Jde o aktuální téma, zejména v souvislosti s celosvětovou krizí a silnou zimou, která zasáhla naše území. Podle Jana Tichého, náměstka hejtmana Pardubického kraje zodpovědného za rezort dopravy, ekonomická krize do této chvíle oblast silnic regionu neovlivnila.

Náklady budou určitě vyšší než loni

„Nyní ale budou náklady výrazně vyšší, protože v loňském roce zima byla poměrně levná – stála něco kolem 80 milionů korun. V letošním roce se očekává, že to bude zhruba 128 milionů korun,“ vyčísluje průběh zimy Jan Tichý. „Nicméně Pardubický kraj si vzal překlenovací úvěr ve výši ve výši 40 milionů a letošní zima zatím ohrožena není,“ podotýká Jan Tichý.

V praxi to funguje tak, že pokud je silná zima s častějším úklidem sněhu a ošetřením vozovek, spolkne více peněz. Zákonitě méně financí pak zbývá na letní údržbu. Již nyní lze sledovat, jak se stav silnic zhoršil. Nabízí se tedy otázka, zda bude mít kraj na jejich opravy vůbec dostatek finančních prostředků.

„Po takovéto zimě je vždy letní údržba daleko náročnější, komunikace dostanou přes zimu hodně zabrat,“ souhlasí Jan Tichý. „I proto uvažujeme o tom, že by si Pardubický kraj vzal nějaký další úvěr. Zatím je to věc, která neproběhla radou a není projednaná. Předpokládám ale, že bychom zažádali o úvěr a že by byl třeba ještě ve větší výši a opravovali bychom daleko větší množství komunikací, než se opravuje,“ uvádí náměstek hejtmana Pardubického kraje.

„Jsme na tom velmi dobře,“ říká Tichý

V případě očekávaných letošních investic do silničních staveb je však na tom podle náměstka hejtmana Pardubický kraj velmi dobře.
„Kraj má na investice z vlastních zdrojů, úvěru Evropské investiční banky plus z fondu dopravní infrastruktury částku zhruba 677 milionů korun. Ještě to není uzavřené, takže se dá očekávat, že peněz bude ještě o něco více. Ale je to druhý nejlepší rok za posledních devět let, kdy existují krajské úřady,“ zdůrazňuje Jan Tichý.

Pro srovnání – vloni se investovalo kolem 430 milionů korun, předtím ještě o sto milionů méně.