Předminulý víkend se konala v Heřmanově Městci Bartolomějská pouť. Právě na ni jezdili mladí lidé z Chrudimě vlakem pěkně společně a zvesela. "O víkendu moc autobusů mezi oběma městy nependlovalo a vlak byl pro nás o víkendu přímo ideální. Z heřmanoměsteckého nádraží to byla do parku Bažantnice docela štreka, ale měli jsme mladé nohy a spoustu energie. Dnes už si to neumím představit," usmívá se šedesátiletá Hanka z Chrudimě.

Příběhy opuštěných budovPříběhy opuštěných budovZdroj: Deník

Vlak do Heřmanova Městce sloužil i pro dopravu zaměstnanců a využívali ho lidé i z vesnic. Ale nakonec byla trať v roce 2010 zrušena a nyní už ji připomínají jen zarostlé koleje. Ale železniční zastávka Chrudim - město figuruje v jízdních řádech Českých drah nadále, je totiž součástí trasy vedoucí směrem na Hrochův Týnec a Moravany. Spoje odsud zajíždí do chrudimské hlavní železniční stanice. Malým nádražím projede denně deset vlaků.

Psali jsme již:

Galerie snímků ukazuje obydlí lidí, kteří žijí na okraji společnosti cizí nebo i vlastní vinou.
To je kutloch chrudimských bezdomovců: Mezi jídlem, nádobím a hadry je mrtvý pes

Bývalý náčelník železniční stanice Chrudim - město Karel Šustr zažil největší rozmach malého nádraží na počátku 80. let. "Když jsem nastoupil do funkce, byl velký podstav zaměstnanců - měli jsme jen třicet procent lidí. A tak jsem chodil po úřadech a potom na adresách bydliště osobně sháněl další pracovníky. Nakonec se to podařilo a my jsme dokonce mohli lidi půjčovat ostatním stanicím, které na tom byly personálně špatně," vzpomíná Karel Šustr.

Zrušená trať Chrudim-město - Heřmanův MěstecZrušená trať Chrudim-město - Heřmanův MěstecZdroj: mapy.cz

Náčelníci byli po devadesátých letech přejmenováni na přednosty. Bylo dávným zvykem, že obývali "svou" stanici a věnovali jí péči. Většina nádraží, i těch nejmenších, spolu pomyslně zápolila v kompozicích truhlíkových květin a zahrádek, které cestující dovedly potěšit a zkrátit jim dobu čekání na vlak. Také Šustrovi žili v prvním patře drážní budovy Chrudim - město mnoho let. "Bylo to od roku 1987 do září 2004, kdy jsme se přestěhovali do mého rodného domu ve Slatiňanech," upřesňuje Karel Šustr.

Nádraží Chrudim-město
Bezdomovci se vrátili na "malé" nádraží v Chrudimi. Boudy stále stojí, ale proč?

Na pozůstatky svého bývalého působiště se přijel podívat. "Byl jsem tam dvakrát a nebýt chlap, rozbrečel bych se. Je to tam šílené," podotýká smutně muž, který zažil stanici v době, kdy zaměstnávala devadesát pracovníků. Bylo to dvakrát víc, než na hlavním nádraží v Chrudimi.

Bývalá strojová stanice a sídlo traťmistrovského okrsku měly být už dávno srovnány se zemí, ale Správa železnic s demolicí s tím nikterak nespěchá. "Objekt naproti nádražní budově, který opakovaně obsazují bezdomovci, bude do konce letošního roku odstraněn," řekla Deníku mluvčí Nela Eberl Friebová. Hlavní železniční budovu s největší pravděpodobností Správa železnic prodá.

Železniční stanice Chrudim - město

Kde stojí: severozápadně od centra. GPS 49°57'27.7"N 15°47'38.2"E.

Kdy a kým byl založena: Do provozu byla trať uvedena Císařsko-královskými dráhami v roce 1899.

Kdy a jakou zažila největší slávu: V osmdesátých letech minulého století ve stanici pracovalo 90 lidí.

Odkdy a proč chátrá: Budova je opuštěna už dlouhou řadu let, a to včetně osobní pokladny. Jízdenky si lidé kupují ve vlaku. Správa železnic nemá pro objekt využití a hodlá ho prodat.