V aféře s údajně zmanipulovaným vyšetřováním květnové srážky vlaků v Moravanech na Pardubicku, při které zemřel strojvedoucí lokomotivy, si začíná máchat prsty vláda.

Rozhodla se vyměnit šéfa nepohodlné Drážní inspekce Romana Šiguta. Inspekce od počátku stojí za strojvůdci, kteří vinu svalují na zabezpečovací zařízení vlivné firmy AŽD Praha. Zařízení ESA 11 lokomotivu pustilo na obsazenou kolej.

A ústy svého náměstka inspekce mluví o podivných tlacích z firem a možná i státních orgánů, které jsou na Drážní inspekci vyvíjeny. Údajně šokující informace o nátlaku, které na ni byly ve vyšetřování činěny, chce odtajnit příští čtvrtek.

SHLÉDNĚTE FOTOGALERII A VIDEA Z KVĚTNOVÉ TRAGÉDIE

Vyšetřovatelé nejdřív tvrdili, že nehodu zavinil mrtvý strojvůdce, když jel na červenou.

Inzerát na nového generálního inspektora se objevil v Hospodářských novinách. Podle zákona ho jmenuje vláda podle návrhu ministerstva dopravy. To ale jakékoliv snahy o vyřizování účtů odmítá. Kauzu Moravany prý vláda nechá došetřit ještě Šiguta.


Co Šigutovi zlomilo vaz?


„S kauzou Moravany to vůbec nesouvisí. Nové obsazení funkce je dlouhodobě plánovaná záležitost, současný generální inspektor byl funkcí jen pověřen, ale doposud nebyl jmenován. Do výběrového řízení se může přihlásit a v něm své kompetence naopak prokázat, to je přece čest dobrého manažera. Šigut navíc bude ten, kdo nehodu v Moravanech došetří do konce,“ uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

„On neodchází dobrovolně,“ odpověděl Šigutův náměstek Jan Kučera na otázku, proč jeho šéf končí. „Zeptejte se na ministerstvu, proč,“ dodal. Šigut je ve funkci od října 2006. Podle informací Deníku měl Šigutovi zlomit vaz právě postoj v kauze Moravany.

Už teď je totiž podle Drážní inspekce jisté jedno: Na vině tragédie v Moravanech rozhodně není strojvůdce. Oficiálně však Drážní inspekce předloží závěry vyšetřování za týden ve čtvrtek.

„A zveřejníme tam i všechny podrobnosti o tlacích, jaké na nás byly od počátku vyšetřování činěny,“ upozornil náměstek Kučera.

Drážní inspekce už před časem varovala, že nehoda v Moravanech a podobný incident nedávno v Hulíně na Kroměřížsku, kde se naštěstí nic nestalo, může být jen špičkou ledovce problémů s ESA11.

Bude to skandál jako Vesecká vs. Benešová

Praha/Moravany/ Náměstek drážní inspekce Jan Kučera včera odmítl potvrdit, zda příčinou srážky vlaků bylo skutečně selhání zabezpečovacího zařízení ESA 11. Formuloval to jinak: zabezpečovací zařízení umožnilo – za určitých podmínek – vjezd lokomotivy na obsazenou kolej.

„Nebylo by fér příčinu říct dřív, než se závěry seznámíme České dráhy a ČD – Cargo. Předložíme ale velmi překvapivá zjištění. Vyvolají stejný poprask jako kauza Vesecká – Benešová,“ podotkl.

Podivné machinace vyšetřuje už několik měsíců policie, na poplach bijí strojvůdci. Před třemi týdny psali rozhořčený dopis ministrovi. A problémy se špičkovým zabezpečovacím zařízením ESA 11 už dosáhly mezinárodního rozměru.

Po českých kolejích se podle mluvčího Federace strojvůdců Libora Poláčka začínají bát jezdit strojvůdci z Polska, Rakouska a Slovenska.

„Od počátku byly snahy vyšetřování tlačit jen dvěma směry: buď za chybu může strojvůdce, nebo přílišné pískování lokomotivy, které ji od zabezpečovacího zařízení izolovalo. Ale hromádka písku na kolejích přece nemůže zařízení zaskočit. To samé říkají i České dráhy,“ uvedl Poláček.