CHYBÍ JEN 100 KILOMETRŮ k alternativnímu propojení Prahy a severní Moravy. „Dálnice R35 v úseku z Hradce do Mohelnice je vedle Pražského okruhu naší největší prioritou,“ řekl včera v Pardubicích náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas. Čtyřpruh uleví jednak od tranzitu Hradci, Pardubicím a městům na stávající státovce I/35, jednak odlehčí i přetížené dálnici D1 přes Brno.

Byla to v pátek vskutku pěkná konference.

Dálnici R35 z Hradce na Vysoké Mýto a Olomouc potřebujeme, stejně jako pokračování D11 z Hradce do Trutnova, ujišťovali se delegáti. A poté, co se státním úředníkům snad konečně podařilo dohodnout s asi nejznámější farmářkou ve střední Evropě Ludmilou Havránkovou směnu pozemků, a vyvlastnění dalšího odpůrce Jana Tikala z Opatovic je také na dobré cestě, silničářským plánům už téměř nic nestojí v cestě.

Až na jednu, skoro zanedbatelnou, drobnost. Nejsou peníze. A jak je v české kotlině uprostřed hospodářské krize a v éře nabobtnalých mandatorních výdajů zvykem, hrozí, že v dohledné době ani nebudou.

Už několikátá konference „na nejvyšší úrovni“ v sídle Pardubického kraje, věnovaná stavbě obou dálnic, na tom nezměnila vůbec nic. Opět jen stesky a vzájemné ujišťování všech zodpovědných, že obě silnice jsou opravdu nutné.

A třeba se jich i dožijeme.

Nejnovější slibované termíny dokončení? R35, když „státní kasa dá“, v roce 2020, protažení D11 na hranice s Polskem v roce 2016.

Ze zhruba 100 kilometrů R35, které zbývají k propojení nové křižovatky mezi Hradcem a Pardubicemi a na druhé straně Mohelnicí, se letos začne stavět pouze půldruhakilometrový most odnikud nikam, jako třetí patro opatovické křižovatky. Na tento úsek jsou peníze z fondů EU.

Navazujících a v celé trase klíčových 35 kilometrů do Hrušové mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí je však pouze 30 milionů, což stačí jen na přípravu dokumentace.

Například starosta Vysokého Mýta, zahlceného tranzitem, se včera přimlouval za stavění „salámovou metodou“ a přednostně udělat aspoň úsek kolem města, který by sloužil jako obchvat.

Jenže teď se řeší první úsek z Opatovic do Časů a Ostrova. „Na příští rok je třeba sehnat alespoň 200 milionů korun na výkupy pozemků. Bez nich se nehneme z místa a pro další výstavbu by to byla velká komplikace,“ varoval Ivo Toman, vládní zmocněnec pro výstavbu obou dálnic.

Naproti tomu na trase D11 mezi Hradcem a Jaroměří už je zhruba třetina vlastníků půdy vykoupena, na zbývající ovšem také nejsou peníze. „Není však pravdou, že máme s pokračováním na Polsko, kde se D11 spojí s dálnicí S3, problémy. Poláci původně mluvili o termínu zprovoznění 2012, dnes už je jisté, že to dříve než v roce 2015 nestihnou,“ uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas.

Stavba úseku do Jaroměře je stejně zbytečná bez toho, aby se nejdříve postavily tři kilometry dálnice na pozemcích Havránkové. V případě podpisu dohody, kterou schválila vláda, se letos možná začne se stavbou, jezdit by se mohlo na jaře roku 2012.

V Pardubicích v pátek otevřeli infocentrum o R35. Se štěstím ho možná i najdete

Pardubice – Chce to pořádnou navigaci. Potemnělý vchod k jednomu z vyhlášených barů na třídě Míru, na chodbě zabočit doleva, kde na paletě zvonků před zamčenými dveřmi najdete přilepený papírek formátu 4 x 2 centimetry s kýženou informací, že tady jste správně. Stačí prý stisknout blíže neurčený „první zvonek“. Pokud se strefíte do toho správného, paní sekretářka spustí bzučák a vás už čeká jen výstup schodištěm, které připomíná ponurou šachtu v kancelářském komplexu, do prvního patra.

V Pardubicích bylo včera otevřeno informační centrum k výstavbě R35. Sídlí společně s kanceláří zmocněnce pro R35 a D11 Ivo Tomana. Zájemci jen musí mít štěstí s jejím hledáním. A také kuráž dobývat se do uzamčených prostor.

„Oficiálně otevíráme až v pondělí 1. března, určitě ještě vstup dovybavíme informačními tabulemi,“ ujišťoval včera při slavnostním přípitku šampaňským Toman.

Podle silničářů se infocentra k liniovým stavbám osvědčila, veřejnost pak nutnost staveb mnohem lépe přijímá a usnadňují v důsledku například i výkupy pozemků.

Pořizovací náklady pardubického infocentra, které sídlí v nájmu v městském objektu, dosáhly půl milionu korun.