„Toto zařízení ochraňuje nejdelší most v silniční síti Pardubického kraje před vznikem námrazy. Je spojené s meteostanicí a pomocí čidel ve vozovce vyhodnocuje rosný bod i teploty, aby pak automaticky aplikovalo preventivní postřik solankou před tím, než se na místo dostanou posypové vozy při pravidelné zimní údržbě," vysvětluje Jiří Hostaša z Ředitelství silnice a dálnic ČR.

Zásobník pojme zhruba osm kubíků solanky, která se pak pomocí čerpadel dostává až k tryskám. Doplňování zásob bude třeba provádět zhruba dvakrát ročně, a to podle mrazivého počasí. Nicméně zásobník je vybaven čidly, takže sám zahlásí, kdy je třeba doplnit solanku.

Technici montují trysky a teplotní čidla do vozovky za plného provozu. Řidiči jedoucí po obchvatu v obou směrech by si měli na estakádě dávat velký pozor.

Rychlost je tu sice omezená, nicméně dělníci se pohybují přímo uprostřed silnice a auta je míjejí jen o pár centimetrů. Ředitelství silnice a dálnic ČR proto motoristy prosí, aby v tomto úseku jeli opravdu opatrně, aby nedošlo k neštěstí.

Harmonogram prací je naplánován až do 16. září, kdy by mělo být vše hotovo. Jak dále uvádí Jiří Hostaša, vysoutěžená cena za automatické postřikové zařízení a s ním spojenou meteostanici je zhruba 16 milionů korun bez daně.

Po dokončení těchto prací by měla být první etapa obchvatu prakticky hotová. „V plánu jsou ještě nějaké úpravy vegetace v okolí, ale jinak je hotovo. Nyní se připravujeme na druhou etapu," dodává Jiří Hostaša.