Na osm metrů širokém plátně ztvárnil chrudimský malíř a rytec Jan Kokeš výjev z české historie nazvaný "Krok a jeho dcery Kaša, Teta, Libuša". Bylo to před rokem 1854, což tuto oponu činí starší, než základní kámen Národního divadla a logicky i Hynaisova opona.

Smrže, májovky a nyní i dva hřiby. Jiří Laštůvka z Hlinska už lesa s prázdnou nechodí.
Hřibovité houby v dubnu? Mykolog z Chrudimska už našel první kováře

Když v srpnu roku 1850 vyhořelo chrudimské divadlo, které se nacházelo původně v místě, kde nyní stojí budova Komerční banky, město oslovilo místního akademického malíře Jana Kokeše, autora mnoha sakrálních obrazů. Pod jeho rukama vzniklo dílo, které je hodné obdivu.

Opona má zvláštní osud. V chrudimském divadle sloužila až do konce 19. století , potom ji vystřídala novější, secesní opona. Kokešovo dílo skončilo v místním muzeu, v jehož depozitáři ležela v zapomenutí až do roku 2015.Byla srolována na velmi tenkém dřevěném hranolu, kvůli kterému bylo plátno po prvním rozbalení zkrabacené.

Restaurování díla si vyžádalo velkou investici a dokonce na něj byla vyhlášena veřejná sbírka.

Nyní se spouští jen při významných příležitostech, mezi něž patří sobotní Brány památek dokořán. Zhlédnout Kokešovo dílo si nenechala ujít rodina Klementova z Pardubicka. "Ta opona je prostě nádherná! Absolvovali jsme i komentovanou prohlídku divadla, byl to krásný zážitek," řekl Deníku Michal Klement.

Brány památek dokořán byly věnovány Karlu Pippichovi a Divadlu Karla Pippicha.

Uplynulo 100 let od smrti Karla Pippicha, výrazné osobnosti Chrudimi a 90 let od položení základního kamene divadla.