S novým jízdním řádem přichází zdražování jízdného. České dráhy i Regiojet zvýší cenu přibližně o 15 procent. „Průměrné zvýšení cen u Vázané jízdenky a Flexi zvýhodněné jízdenky bude obdobné jako v případě základního tarifu,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Pošta.

Zvýšení cen jízdenek se dotkne dálkových vlaků, nikoliv regionální dopravy. Vše o novém jízdním řádu najdete ZDE

Cestující, který jede vlakem Českých drah z České Třebové do Pardubic, nyní platí 103 korun. Od neděle za stejný spoj zaplatí 119 korun. Cesta z Pardubic do Hradce Králové, která zatím vychází na 46 korun, se od neděle prodraží o 7 korun.

Ceny celodenních, skupinových víkendových a regionálních jízdenek se budou zvyšovat od 10 korun u regionálních do 200 korun u celosíťových variant, tedy v rozsahu 12 až 29 procent.

Podraží také Jízdenka na léto, kde stoupne cena sedmidenního dokladu z 890 na 1 390 korun a čtrnáctidenního z 1 290 na 1 990 korun.

Cestující, který jede vlakem Českých drah z České Třebové do Pardubic, nyní platí 103 korun. Od neděle za stejný spoj zaplatí 119 korun. Cesta z Pardubic do Hradce Králové, která zatím vychází na 46 korun, se od neděle prodraží o 7 korun.

Cestující však mohou ušetřit nákupem jízdenek do 10. prosince letošního roku, které mají platnost až dva měsíce po nákupu. Druhou variantou je nákup jízdenek v tarifu IREDO (integrovaný dopravní systém autobusové a železniční dopravy v Královéhradeckém, Pardubickém a částečně Libereckém kraji). „Výše jízdného v tarifu IREDO se nemění,” potvrdil Pošta.

Autobusové spoje sladí, aby lépe navazovaly

U autobusových linek cena zůstává. Změny trasy v tomto případě reagují na požadavky obcí a samotných cestujících. „Dcera jezdí ze školy z Vysokého Mýta domů do Štěpánova u Skutče, ale už v Luži má často problémy s přestupem a nemá se jak dostat domů,” popsal jeden ze současných problémů s dopravou Jaromír Malásek ze Štěpánova u Skutče.

Více čtěte:

Do soboty 10. prosince lze pořídit jízdenky za původní ceny s platností až dva měsíce po nákupu
Vlaky s novým jízdním řádem zdraží. Kdo se ale připraví, může ještě ušetřit

Právě i takový nesoulad by měla vyřešit nedělní úprava jízdních řádů, jak potvrdil náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Michal Kortyš. „V nových jízdních řádech neškrtáme žádné spoje, veškeré změny jsou vyvolané požadavky obcí na úpravy časů a návazností, zejména u linek, kterými jezdí děti do škol,” vysvětlil.

Ne všechna města však měla problém s aktuálním spojením, přesto musí na novinky v řádech reagovat.

„Město Ústí nad Orlicí nezaregistrovalo žádnou připomínku občanů, která by se týkala návrhu nových jízdních řádů na železnici, uvidíme, co se stane po jejich zavedení,” sdělil vedoucí odboru dopravy, silničního hospodářství a správních agend Jaroslav Škarka. Dodal, že se město snaží upravovat jízdní řády Městské hromadné dopravy Ústí nad Orlicí tak, aby navazovaly na hlavní spoje na železničním koridoru.

Výluky na železnici

Na Orlicku budou příští rok pokračovat některé dlouhodobé výluky Správy železnic. Stavět se bude na železničním uzlu Pardubice a dokončena bude modernizace úseku mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. Během výlukových prací zajistí České dráhy náhradní autobusovou dopravu. „Jízdní řád pro rok 2023 se z pohledu regionální dopravy objednávané Krajským úřadem Pardubického kraje nebude příliš lišit od toho stávajícího,” potvrdil mluvčí Českých drah Petr Pošta.

Modernizace trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí pokračuje.
Na trati z Ústí do Brandýsa ubyde stržených trolejí. Byl změněn systém oprav

Kraj pro rok 2023 počítá s rozsahem autobusové dopravy v objemu přes 16 milionů kilometrů, u drážní přepravy se jedná o 5 milionu vlakokilometrů a v případě trolejbusů o 130 tisíc kilometrů. „Objemy dopravy držíme na stávající úrovni. Je to dané hlavně kvůli uzavírkám, které nás v roce 2023 čekají kvůli výstavbě dálnice D35,“ dodal Kortyš.

Chybí řidiči

Pro následující roky uvažuje kraj také nad snížením objemu odjetých kilometrů autobusů. Důvodů je hned několik. „Toto snížení je nejen kvůli nárůstu cen pohonných hmot, ale i tomu, že na pracovním trhu v České republice chybí dle odhadů až 15 tisíc profesionálních řidičů,” vysvětlil náměstek.

Dopravní společnost BusLine.
Třímilionová pokuta: BusLine zaplatí penále, některé spoje se ale stále nejezdí

Kraj se zaměří například na spoje, kterými jezdí jen pár cestujících. Provoz takových autobusů je podle náměstka silně neekonomický. „Zvažujeme zavedení jiné, například poptávkové dopravy,“ přiblížil záměr Kortyš.

K částečným úpravám jízdních řádů došlo letos už 1. října. Pardubický kraj tehdy reagoval na připomínky veřejnosti například posílením spojů na trasách Vysoké Mýto-Chrudim, Česká Třebová-Litomyšl, Lanškroun-Letohrad a Svitavy-Litomyšl.