Zdvořilý a vstřícný

Profesionalita, nestrannost, rychlost, efektivita, informování veřejnosti a na druhé straně mlčenlivost o skutečnostech, jež by mohly poškodit nebo ohrozit činnost zaměstnavatele. To je úvod listiny, podle které se musí hlinečtí úředníci řídit.

Etický kodex ale neřeší jen přístup k občanům, stanoví také to, jak by se zaměstnanci měli chovat sami k sobě. „Zaměstnanec jedná zdvořile a vstřícně se všemi svými spolupracovníky. Vůči spolupracovníkům se chová korektně a kolegiálně, je vnímavý vůči jejich potřebám. Snaží se předcházet konfliktům, a pokud k nim dojde, usiluje o nadhled a spravedlivé řešení," píše se v dokumentu.

Neber úplatky!

O korupci úředníků se šušká snad v každém městě. Etický kodex zaměstnanců hlinecké radnice řeší i případné úplatkářské kauzy takto: „Zaměstnanec nesmí při svém rozhodování a v souvislosti s rozhodováním přijímat ani vyžadovat jakékoli (i symbolické) dary či jiná zvýhodnění pro sebe nebo někoho jiného, popřípadě jakýmkoli jiným způsobem připustit ovlivnění plnění jemu svěřených úkolů, objektivního hodnocení věci a nestranného rozhodování."

Dokument je schválen Radou města Hlinska a zaměstnanci už svým podpisem potvrdili, že se s ním důkladně seznámili a budou se danými pravidly řídit. Starostka města Magda Křivanová věří, že bude mít etický kodex úředníků příznivý dopad na občany. „Zaměstnanci úřadu reprezentují město a součástí jejich práce je vstřícnost, slušnost, ochota pomoci. Ano, stávalo se, že se někteří těmito pravidly občas neřídili. Díky etickému kodexu bude takové chování posuzováno jako porušení pracovní kázně," řekla starostka.

Chrudimští to znají

Úředníci v okresním městě jednají podle pravidel etického kodexu už dlouhou řadu let. „Byl schválen v polovině července 2004. A nahradil tak předchozí etický kodex z roku 1999," uvedla tisková mluvčí radnice Sylva Drašnarová.