„Zakázku na výrobu komponent pro tatranskou zubačku jsme od začátku vnímali jako velmi prestižní. Nepatřila sice svým rozsahem mezi největší, ale brali jsme ji jakou cennou referenci. Dokládá mimo jiné, že naše brzdové systémy a komponenty jsou schopné pracovat i ve velmi náročných podmínkách, jako je horské prostředí ve Vysokých Tatrách,“ uvedl předseda představenstva třemošnické společnosti Lukáš Andrýsek.

Motorový vlak prošel kompletní rekonstrukcí.
VIDEO: Hvězdou oslavy DAKO-CZ se stala legendární červená Slovenská strela

Nové soupravy reprezentují moderní generaci nízkopodlažních jednotek a používají se již ve Francii a ve Švýcarsku. Každá z nových jednotek nabízí 91 míst k sezení, dvě místa pro invalidní vozíky, multifunkční části pro kola a dětské kočárky. Vozidla jsou vybavena wifi systémem pro cestující, klimatizací, moderním informačním systémem i zařízením na počítání cestujících.

Provozovatelem ozubnicové trati je Železničná spoločnosť Slovensko. Nové soupravy mají hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, což umožňuje, aby byly provozovány na ozubnicové trati mezi Štrbou a Štrbským Plesem a také na ostatních tratích Tatranské elektrické železnice. Součástí dodávky byla také multifunkční lokomotiva, kterou je možno v zimě využít jako sněžný pluh. Právě brzdový panel pluhu je z produkce DAKO-CZ. Zajímavostí této lokomotivy je, že součástí stroje je výsuvná točna, která při dostatku místa umožňuje ruční otočení pluhu.

Ozubnicová trať Štrba – Štrbské Pleso v délce 4,8 kilometru se ve Štrbském Plese připojuje k Tatranské elektrické železnici o metrovém rozchodu, která je dlouhá 35 kilometrů. Ozubnicová železnice byla poprvé spuštěna již v roce 1897 a fungovala do roku 1933. Její provoz byl po téměř čtyřicetileté přestávce obnoven v únoru roku 1969 v souvislosti s Mistrovstvím světa v klasickém lyžování v roce 1970. Právě soupravy z roku 1969 byly nyní nahrazeny novými od společnosti Stadler.

Výstava začíná v úterý a potrvá tři dny.
Třemošnická společnost DAKO-CZ míří do Polska na prestižní veletrh

Nové soupravy reprezentují moderní generaci nízkopodlažních jednotek a používají se již ve Francii a ve Švýcarsku. Každá z nových jednotek nabízí 91 míst k sezení, dvě místa pro invalidní vozíky, multifunkční části pro kola a dětské kočárky. Vozidla jsou vybavena wifi systémem pro cestující, klimatizací, moderním informačním systémem i zařízením na počítání cestujících.

Vysoké Tatry se v letošním roce dočkaly nových souprav, které jezdí na populární tatranské zubačce, tedy ozubnicové trati spojující Štrbu a Štrbské Pleso.Vysoké Tatry se v letošním roce dočkaly nových souprav, které jezdí na populární tatranské zubačce, tedy ozubnicové trati spojující Štrbu a Štrbské Pleso.Zdroj: Jaroslav Martínek

Kromě Slovenska v současnosti firma DAKO-CZ z Třemošnice dodává komponenty pro soupravy, jež budou jezdit v Polsku, Švédsku, Itálii a Slovinsku. Dá se říci, že navázala na světový věhlas dnes již zaniklé firmy Transporta z nedaleké Chrudimi. Některé lanové dráhy, které vyrobila, slouží dodnes. Jde například o nejkratší českou lanovku, která se nachází v pražské zoologické zahradě. Byla vybudována v letech 1972 – 1977 a technologickou část dodala právě chrudimská Transporta.

Tak šel čas s hradem, který měl podlehnout zkáze.
Klukovský sen se splnil. Hrad Rabštejnek je zachráněn a vzkvétá do krásy

Ještě starší je lanovka na Ještěd, která byla vybudována na náklady tehdejších Československých drah známou chrudimskou firmou František Wiesner. Zahájení této stavby se datuje 15. června 1932 a dokončená lanovka byla uvedena do provozu o rok později. V letech 1971 až 1975 prošla zásadní rekonstrukcí, čímž se zařadila k lanovkám světové úrovně. Rekonstrukci provedla firma Transporta Chrudim a provoz rekonstruované lanovky byl zahájen 31. prosince 1975. Lanovka na Ještěd jezdila do loňského 31. října, kdy došlo k tragické nehodě, při které zahynul průvodčí Českých drah.