„V té době se zaváděla liturgická reforma a její součástí bylo, že se oltář přiblížil a otočil čelem k věřícím. Dřevěný oltář tady byl téměř padesát let a roky používání jsou na něm znát. Uvažovali jsme proto, společně s královéhradeckou diecézí, zda by nebylo dobré navrhnout a vytvořit novou podobu oltáře, vždyť se jedná o nejdůležitější místo v celém chrámu,“ zdůvodnil změnu chrudimský arciděkan Jiří Heblt.

Liturgická komise biskupství vybírala ze tří návrhů. Všechny spojovalo ideové zadání v duchu místní salvátorské tradice. Zvítězila studie autora Lukáše Pavlíka, architekta narozeného v Chrudimi. „První fáze hledání vhodného konceptu, nosné myšlenky, trvala asi půl roku,“ zavzpomínal na začátek projektu autor. Jeho oltář vnesl do chrudimského chrámu moderní prvky. „Je vyroben z kompozitního materiálu, z bílé směsi betonu zušlechtěné broušením a napouštěním povrchu a do něj jsou vsazeny průhledné UV stabilní plexisklové prvky,“ popsal své dílo Lukáš Pavlík.

„Každá doba přinesla své vlastní umělecké vyjádření. Už tu máme prvky gotické, renesanční, samozřejmě barokní, jakousi malou stopu zde zanechala i secese. Nový oltář je pojat minimalisticky, odborníci nechtěli, aby se v chrámovém prostoru vytvářela další dominantní skupina,“ vysvětlil Jiří Heblt.

Oltář se stal svébytným světelným objektem. Podle Pavlíkova návrhu vznikl také ambon, tedy místo, odkud se při bohoslužbě čte slovo Boží, a sedes, místo, kde kněz při obřadu sedí. Tyto prvky byly vyrobeny částečně ze stejného materiálu jako oltář, částečně z dubového dřeva.

Obřadu zasvěcení se v neděli ujal královéhradecký biskup Mons. Jan Vokál. „Doufáme, že oltář bude dobře sloužit i dalším generacím věřících,“ uzavřel Jiří Heblt.