Prezidentem Trofeo Niké je již třetím rokem Karel Loprais, který s Tatrou Dakar jede v čele kolony po celé délce trasy. Auto, které pokořilo nástrahy pouště, si budou muset Chrudimáci prohlédnout v jiných městech okresu. „Chrudim nepustí na své území v době, kdy ctí Den bez aut, celou kolonu historických vozidel s tatrovkou v čele. To by odporovalo smyslu jejího statutu Zdravého města,“ vysvětluje starosta Jan Čechlovský.

Projekt Trofeo Niké se měl v Chrudimi prezentovat od 19. do 21. září. Místostarostovi Romanu Málkovi nepomohlo ve snaze přivést „Lopraisovu družinu“ do centra ani to, že domluvil přesun termínu cyklojízdy ke Dni bez aut na předchozí týden. Rada se rozhodla jinak a v rámci prezentace Zdravého města Chrudim na veřejnosti Málkův návrh neodsouhlasila.

„Kdybychom se do této akce zapojili, byla by Chrudim na centrálních materiálech České centrály cestovního ruchu - CzechTourismu a Pardubického kraje, které budou používány jistě několik let. Do našeho města mělo přijet sedm desítek osob, jež by se ubytovaly v hotelu. Podpora služeb je tedy v tomto případě nezanedbatelná,“ míní Málek, který je rozhodnutím rady zklamán.

Argumentuje tím, že do projektu vstupuje řada měst v Pardubickém kraji, která se díky účasti v projektu mediálně zviditelní. Jde o Českou Třebovou, Hlinsko, Choceň, Chroustovice, Kladruby nad Labem, Kunětickou horu, Lázně Bohdaneč, Litomyšl, Moravskou Třebovou, Nové Hrady, Pardubice, Pastviny, Poličku, Seč, Slatiňany, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Veselý Kopec, Vysoké Mýto a Žamberk. Hlinsko je přitom Zdravým městem.

Lopraisovy kolony aut se nebojí

Kolonu historických vozidel v čele s Tatrou Karla Lopraise město na své území pustí, a to i přesto, že je nováčkem v síti Zdravých měst.

Chrudimskému deníku to ve středu 25. června potvrdila starostka města Magda Křivanová s tím, že konání této zářijové akce už schválila rada. „Nestává se každý den, aby k nám přijel Karel Loprais i s dakarskou Tatrou. Bude tam i řada historických vozidel, které nejsou jen tak k vidění na jednom místě,“ říká starostka.

O tom, že chrudimští radní zamítli projekt Trofeo Niké Bohemia 2008, se dozvěděla. „Víme, že se termín časově kryje s Dnem bez aut. Ale myslíme si, že se dopravy stejně úplně nezbavíme. Můžeme tento den ctít tak, že budeme chodit pěšky, avšak provoz v ulicích úplně nezastavíme,“ míní starostka.

Hlinsko vstoupilo do Národní sítě Zdravých měst vloni na podzim, je tedy úplným nováčkem. Město Chrudim je naopak jedním z prvních. Chrudimský místostarosta Petr Řezníček je dokonce předsedou celé národní sítě Zdravých měst. „Je to věc Hlinska, jak to vnímá, ale protiřečí si. Jedna osvětová akce je popírána druhou. Je to jako podporovat Světový den bez tabáku a potom si zapálit cigaretu,“ míní Řezníček.

Jak to vidíte vy? Světový den bez aut nebo Lopraisova Trofeo Niké Bohemia 2008? Které akci by jste dali přednost? Diskutujte v diskuzi pod článkem! Napiště nám svůj názor!