Debatu rozpoutal ředitel chrudimské společnosti TMT Aleš Brotan: „Naši zákazníci přiletí do Pardubic a jejich let trvá hodinu. Cesta do Chrudimi hodinu a půl.“ Poté se Brotan zeptal hejtmana Pardubického kraje Radka Martínka na možnosti řešení.

„Situace je tristní. Pro nás je obchvat Chrudimi jednou z klíčových staveb, nicméně je to vládní záležitost a vláda musí rozhodnout, jestli peníze dá nebo nedá. Je důležité, kdy a kolik peněz se uvolní,“ odpověděl Martínek.

„V této chvíli bych ale byl spíš pesimista než optimista. Povedeme v září jednání s poslanci zvolenými za náš kraj. Budu na ně apelovat, aby obchvat Chrudimi do rozpočtu zařadili, ale realita je tvrdá,“ dodal Martínek.

O co složitější je situace na silnici, o to větší naděje vkládá hejtman Radko Martínek do železnice.

„Podepsali jsme zhruba před týdnem se Správou železniční dopravní cesty smlouvu o tom, že se bude investovat do železniční tratě Chrudim – Pardubice – Hradec Králové. „Budeme na tuto trať kupovat nové vlaky a investice budou směřovat také do elektrifikace zmíněné trati,“ upřesňuje hejtman, podle něhož je ještě otevřena otázka budování traťové „Medlešické spojky“.

Železnice má přinést úlevu

Budoucnost navrhované železniční „Medlešické spojky“ mezi Chrudimí a Pardubicemi závisí podle hejtmana Radko Martínka především na rozhodnutí pardubického letiště.

Varianta pouhé elektrifikace stávající trati je přitom výrazně levnější než realizace zmiňované spojky, jejíž výstavba by přišla celkem na stovky milionů korun.

„Zatím tedy máme v plánu spíše jen elektrifikovat, což by mělo být dokončeno do roku 2013, kdy mají přijít nové soupravy,“ doplňuje hejtman Martínek.

Po elektrifikaci trati mají mezi Chrudimí a Hradcem Králové jezdit vlakové soupravy v půlhodinových a hodinových cyklech v závislosti na dopravní špičce. Vlakové spojení by tak částečně mohlo ulevit i přetížené silniční síti mezi třemi uvedenými městy.

JOSEF KÁLES, MAREK NEČINA