Tento způsob výuky by měl po škole studentům pomoci při následném hledání zaměstnání. Výuka podpoří týmovou spolupráci.

„Princip projektové výuky spočívá v tom, že se výuka podobá světu dospělých. Žáci vymýšlejí téma a cíl projektu, který společně realizují, postupují tedy podobně jako v praxi,“ uvedl spoluautor projektu Jan Doležal.

Podle něj by učitel měl umět propojit znalosti z praxe se svými výukovými prostředky. V projektové výuce přijdou žáci nebo učitel s nějakým námětem, který je potřeba probrat a rozpracovat.

„Třeba v zeměpisu je zadán projekt regionální cestovní kanceláře a tým složený ze žáků má za úkol připravit atraktivní nabídku ve zvoleném regionu. Na závěr proběhne veletrh, kde si týmy vzájemně představují nabídky a soutěží o zákazníky, které mohou simulovat třeba rodiče,“ vysvětlil Doležal.

Tímto způsobem se studenti naučí nejen fakta o regionu, ale také o týmové spolupráci, soutěži, správné formulaci a interpretaci získaných informací, naplánování si aktivit dopředu, dodržování termínů a další v pozdější praxi velmi užitečné dovednosti.

Projekt „Projektové vyučování v Pardubickém kraji“ je zaměřen na vzdělávání pedagogů, aby byli způsobilí právě podobným způsobem na školách vyučovat. „Zvýšení úrovně projektové výuky, ale i návrhu a řízení klasických projektů je koncipováno tak, aby pracovníci škol Pardubického kraje absolvováním sady vzdělávacích seminářů získali kompetence řízení výukových projektů,“ sdělil Jan Doležal.

„Výuku pedagogů provádějí zkušení lektoři, kteří své lektorské zkušenosti získali při vzdělávání dospělých v komerčních vzdělávacích institucích a na vysokých školách,“ dodal Doležal.

„Pamatujeme i na podporu v průběhu praktické aplikace projektového vyučování formou konzultací, diskuzí, workshopů a podobně,“ prohlásil Doležal.

Podle Jana Doležala by nemělo být smyslem školní výuky, aby se studenti naučili maximální počet faktů.

„Posláním učitelů by mělo být spíše to, aby byli studenti schopni samostatně nacházet, analyzovat, kombinovat informace. Učitelé by měli vzbudit jejich zájem o různé oblasti poznání a nechat je, aby konkrétní znalosti našli sami. A právě tomu chceme pomoci,“ řekl spoluautor projektu.

Monika Suchá