Jak vysvětlil starosta obce Prosetín Jaroslav Raba, náklaďáky na nerovném povrchu nadskakují a silnici dál ničí. „Tím dochází při přepravě kamene a štěrku i ke zvýšení hluku a prašnosti," upozorňuje už dlouhodobě starosta. „Kraj nám slíbil, že silnici opraví, ale my bychom chtěli vědět, kdy s opravami začne. To se týká i mostního provizoria, které teď na silnici je," dodal Jaroslav Raba.

Pardubický kraj se ke svému závazku hlásí. Jak dnes uvedl Michal Kortyš, náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost, prozatím byla dokončena oprava opěrné zdi. „Na další práce už také máme potřebné stavební povolení a chtěli bychom je zahájit během letošního druhého pololetí," potvrzuje náměstek hejtmana.

Michal Kortyš dále připomněl, že půjde o investici za přibližně 30 milionů korun. „V nejbližší době začne výběrové řízení na dodavatele stavby. Pokud se nám po jeho uzavření a vyhodnocení někteří z účastníků neodvolají, pak dílo ve druhém pololetí skutečně zahájíme. Existuje taková úvaha, že bychom dílo začali letos a naplánovali jeho pokračování a dokončení pro příští rok, ale to je opravdu pouze úvaha. Možná to zvládneme celé ještě letos, takže by na příští rok by zůstaly jen menší dodělávky. To je ale záležitost, kterou ještě samozřejmě musíme projednat s hejtmanem," pokračuje Michal Kortyš.

Podle náměstka hejtmana zůstává ve hře rovněž otázka financování celé opravy. Když totiž nedávno hejtman Martin Netolický Prosetínské ujistil, že kraj hodlá maximálně vycházet vstříc místním samosprávám a obyvatelům obcí v bezprostředním okolí lomu, přimluvil se přitom i za to, aby se na obnově rozbité komunikace podílel i vlastník a provozovatel těžby. Tím je v uvedeném případě firma Skanska. „Taková jednání by se však mohla uskutečnit teprve po dokončení výběrového řízení, kdy už budeme znát cenu opravy. Času na to nezbude mnoho, protože výběrové řízení skončí nejdříve tak za tři měsíce," připomněl radní Michal Kortyš.

Podle podkladů pro posouzení vlivu na životní prostředí EIA chce firma Skanska ročně v lomu těžit až 300 tisíc tun kamene. Množství suroviny se od předešlých těžeb nezmění. Nákladní auta mají jezdit po silnici mezi obcemi Vrbatův Kostelec a Prosetín, místní část Cejřov. Z Prosetína asi polovina vozidel pojede na Skuteč a polovina na Dřeveš. Denně by vozidla měla odvézt maximálně 3000 tun kamene, což čítá 94 nákladních aut, která pojedou do lomu a z lomu.