Neznalost historických dat zpravidla neovlivní život tolik, jako neznalost právě podepsané smlouvy. Proto na Základní škole Dr. Jana Malíka v Chrudimi už několik let dbají i na finanční gramotnost, na které se podílí i projekt Rozumíme penězům, který tyto programy pro školy připravuje..

Také letošní žáci osmých ročníků pronikají do světa peněz, pojistných smluv a do velice aktuálního tématu dluhů. Ty byly na programu tento týden.

Důraz na rozum

„Ve středu jsme probírali téma zodpovědného zadlužování. Říkali jsme si, kdy je dobré se zadlužit a kdy nikoliv. Žáci se seznámili se čtyřmi různými příběhy, které sami zdramatizovali. Pak jsme si říkali, kde co postavy z příběhu udělaly špatně," vysvětlil učitel Robert Kočí, který středeční dvouhodinovkou vedl.

Výuka finanční gramotnosti se snaží pokrýt vše, s čím se žáci v dospělosti setkají. Na začátku školního roku se rozdělili do fiktivních rodin, ve kterých se snaží hospodařit. Například sestavovali rozpočet, fiktivně nakupovali dovolenou nebo auto a potýkali se i s náklady na bydlení.

Něco nového

Probíraná témata už žáci částečně znají a s vyučujícím diskutují „S něčím se děti setkaly poprvé. Například pojištění jim moc neříkalo. Naopak ve věcech, které se bezprostředně týkají hospodaření domácnosti, mají přehled. Vědí také, že existují různé druhy důchodů a podobně," doplnil Robert Kočí.

„Doba je rozhodně jiná, než když jsem do školy chodil já. Myslím si, že tato výuka smysl má," dodal učitel.

LUKÁŠ VANÍČEK