Dostavba dálnice D11 na Jaroměř a dále na Trutnov je společnou prioritou královéhradeckého magistrátu i celého kraje. To je další z proklamací, která v pátek zazněla z vedení zdejších samospráv.

Podobnou prioritou je pro vedení jak Královéhradeckého, tak i Pardubického kraje výstavba dálnice R35 z předloni otevřené obří křižovatky v Opatovicích nad Labem na Vysoké Mýto a výhledově dál na Mohelnici a Olomouc.

A do třetice, podobné přísliby zazněly nedávno i z ministerstva dopravy, které má obě stavby na starosti. „Silnice R35 je pro ministra Víta Bártu absolutní prioritou,“ tvrdí jeho mluvčí Jakub Ptačinský.

Jenže sliby chyby, podobná prohlášení Deník přetiskoval už před mnoha lety. A přitom od roku 2006 se skoro ani o píď nehnula pouhá dostavba tří kilometrů dálnice D11 před Hradcem Králové. Stát se totiž nedokáže dohodnout s farmářkou Ludmilou Havránkovou, přes jejíž pozemky má dálnice vést.

Dohodu s Havránkovou si však dal ministr Bárta za svůj osobní cíl ve funkci, takže hradecký magistrát i kraj už myslí napřed.

Vyjednávání stále pokračují

„Obě samosprávy budou usilovat o pokračování příprav výstavby D11, této strategické dopravní tepny. Podle informací z ministerstva dopravy by se při optimistických odhadech mohlo začít stavět k Jaroměři zhruba do dvou let. Vyjednávání o sporných pozemcích pro stavbu dálnice před Hradcem stále pokračují,“ uvedl Josef Ješina, krajský radní pro oblast dopravy.

Pro Pardubice i Hradec je důležité také pokračování rychlostní silnice R35, která by po dokončení měla z obou měst odvést tranzit ze stávající státovky na Vysoké Mýto a Olomouc. Oběma ucpaným městům by se nesmírně ulevilo.

„Úsek Opatovice – Časy by měl do konce tohoto roku podle informací ministerstva dopravy získat územní rozhodnutí,“ informoval Jindřich Vedlich, náměstek hradeckého primátora. Podle státu by výstavba této komunikace mohla probíhat formou PPP projektu, tedy s pomocí soukromých investorů, k Vysokému Mýtu by mohla být dálnice podle slibů ministerstva hotová v roce 2017. Musí se ale také dořešit soudem zamítnutý územní plán s R35 v okolí Litomyšle, kterého se domohl jeden ze zdejších farmářů.

Ministerstvo přitom odmítá výhradu, že takových priorit, jako je R35, je v celé republice hned několik. „Pětatřicítka je skutečně absolutní prioritou co se týče dálkové dopravy. Dokud nebude stát R35 jako severní alternativa spojení Praha – Morava, nemůžeme se pustit do rekonstrukce přetížené brněnské dálnice D1,“ řekl mluvčí Ptačinský.