Původně existovaly tři návrhy, jak obkroužit Chrudim ze státovky I/17 od Heřmanova Městce, žádná z nich ale nevyhovovala všem. Trasu, která vedla kolem Markovic, město zamítlo, protože by nebylo možné napojit průmyslovou zónu bez zrušení železniční tratě, kterou chce Správa státních hmotných rezerv zachovat. I tuto variantu provázela petice.

Tři varianty severozápadního obchvatu:

Jako nejreálnější se z pohledu města jeví obchvat vedoucí kolem Bylan a Třibřich, a to buď ze severu, nebo z jihu. Řada lidí z Třibřich však blízkost obchvatu s hustou dopravou odmítá.

„Následkem výstavby bude zničení jediného koutu přírody, který u Třibřich máme, nárůst silniční dopravy, navýšení hluku, prašnosti, zhoršení ovzduší, zabrání zemědělské půdy, znehodnocení movitého majetku občanů v dotčených lokalitách a rovněž možnost dalšího rozšiřování průmyslové zóny, která bude mít ideální dopravní obslužnost,“ je napsáno v petici spolku Naše Třibřichy.

Psali jsme již:

Varianta severozápadního obchvatu Chrudimě, kterou odmítají zejména Markováci
Severozápadní obchvat Chrudimi potřebujeme. Ale proč má vést zrovna kolem nás?!

Celé znění petice najdete ve fotogalerii

Chrudimská radnice ale argumentuje tím, že obchvat je významná veřejně prospěšná stavba. Dokončit ji chce co nejdříve.

Kruhový objezd na současném severním nájezdu z Chrudimě na obchvat, ze kterého povede další větev, která odvede provoz směrem na Heřmanův Městec a Čáslav severozápadním obchvatem z města.Kruhový objezd na současném severním nájezdu z Chrudimě na obchvat, ze kterého povede další větev, která odvede provoz směrem na Heřmanův Městec a Čáslav severozápadním obchvatem z města.Zdroj: Deník/Kamil Dubský

„Silnice Čáslav - Vysoké Mýto je nadměrně zatížená, ve špičce se v Čáslavské ulici a kruhové křižovatce u hotelu Bohemia tvoří kolony. Až bude postaven obchvat, vozovka od Heřmanova Městce zmizí ze seznamu silnic prvních tříd a může se změnit v klidovou městskou komunikaci,“ uvedl chrudimský starosta František Pilný.

Varianty severozápadního obchvatu Chrudimi
Kudy povede severozápadní obchvat Chrudimi? Přijďte diskutovat do Muzea

Výstavba severozápadního obchvatu by měla trvat šest až osm let. Vzhledem k současnému růstu stavebních materiálů zatím není jasné, kolik bude stát. Půjde však o stovky milionů korun. Druhá etapa chrudimského obchvatu, která se otevřela v prosinci, stála 556 milionů korun.

Rozhodnutí bude záviset na investorovi, kterým je ŘSD, a zejména na posouzení vlivu na životní prostředí. „Bezesporu se bude zabývat i námitkami týkajícími se vlivu na krajinu a ekologickou stabilitu nejen na území obce Třibřichy,“ dodal starosta.

Nyní se objevila další petice, jež je opakem té třibřišské, podle ní je tato stavba nutná, a to zejména pro obyvatele chrudimského sídliště Na Rozhledně, kteří trpí nadměrnou dopravní zátěží.

„Já bych ji ráda podepsala, protože je město zejména odpoledne úplně ucpané. V té době vozím dcerku na kroužek a je to fakt o nervy,“ poznamenala mladá maminka Lucie. Podle některých informací měla být petice připravena k podpisu v turistickém informačním centru na náměstí, ale jeho pracovníci o ní nevědí.