Po úterním sněžení se v pneuservisech na východě Čech opět rozdrnčely telefony. Zimní přezutí už za sebou měly mít všechny vozy jezdící v horských oblastech. Opět se prokázalo, že českého člověka přiměje k akci ne litera zákona, ale až nutnost. „Největší nápor byl do konce října, protože od listopadu začala povinnost zimní výbavy. Pár dní byl klid, ale sotva v úterý zasněžilo, máme zase plno,“ říká Vladimír Hauptman ze svitavské pobočky ContiTrade Services.
Podobnou zkušenost měly všechny Deníkem oslovené servisy. „Ono se zdá, že se kolem zimních gum dělá zbytečný humbuk. Kdyby platilo, že si člověk nabije sám, je mi to jedno. Ale auto nepřipravené na zimu může pekelně zkomplikovat situaci i jiným řidičům, o životě a zdraví nemluvě,“ domnívá se automechanik Antonín Morávek z Pardubicka.
Levné pneu?
Zimní pneumatiky mohou být drahé, levné i nejlevnější. Takové se shánějí přes internet. Virtuální zákazník to nemá lehké. Nabídka je takřka nepřeberná a ceny začínají na čtyřech stovkách. V odborných servisech nemají tento typ zboží rádi.
„Když si u nás zákazník koupí pneumatiku, můžeme mu na ni poskytnout záruku, takzvanou eurogaranci. Když si doveze vlastní, ručíme jen za provedenou práci. Dříve si lidé vozili dokonce použité pneumatiky, s tím jsme však odmítali pracovat,“ říká Vladimír Hauptman.
„U pneumatik koupených přes internet se lidé vystavují mnohým rizikům. Například nevědí, co kupují. Jaké má zboží vlastnosti. A především, jak je staré. V dnešní době, kdy každý hledí vycházet zákazníkům vstříc, se při využití různých slev cena pneumatiky v kamenném servisu od té koupené přes internet příliš neliší,“ je přesvědčen svitavský servisman.
„Neumím si představit ty sklady s půlmilionem pneumatik k dispocizi, jak mnozí nabízejí,“ říká automobilistka Petra B. z Hradecka. „Levné zboží mi připadá vždy trochu podezřelé.“
Sněhové řetězy: „oblíbené“ téma mnoha řidiček
„Nikdy nezapomenu na tu ostudu. Musela jsem narychlo odvézt dítě z lyžařského výcviku. Počítala jsem se sněhem. V garáži jsem vzala řetězy. Na hranici sněhu jsem stopla gentlemana, aby mi pomohl je nasadit. Mám maličkého hyundaie. Ty řetězy byly na mužovu octavii,“ přiznala s rozpačitým smíchem Z. B. z Hradce Králové.
Není jedinou ženou, která by si s nasazením sněhových řetězů nedokázala poradit. „Nejezdím v zimě. Někoho bych poprosila. V horách řídí manžel. Mám dobré pneumatiky,“ tak odpovídaly řidičky oslovené Deníkem na parkovišti před hradeckým obchodním centrem.
„Nevím, jestli se nasazují na přední, nebo na zadní kola. Nebo na všechna? Která náprava je hnaná? Přední? Nebo zadní?“ smály se dotázané šoférky v Pardubicích.
„Opravdu neradostný pohled bývá na řidiče, který se svým vozem uvízl v závěji a teprve tehdy se učí, jak vlastně řetězy nasadit,“ říká učitel autoškoly Jaromír Wagner. A přidává několik pravidel:
• Každému motoristovi, předtím než se vydá do hor, doporučím vyzkoušet si řetězy bezpečně nasadit.
•Upozorňuji, že je montujeme vždy v páru na hnanou nápravu.
• Řetězy po dědečkovi na jeho Škodu Favorit vám budou asi k ničemu, je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto.
• Když se pro řetězy vypravíte do prodejny, je potřeba znát přesný rozměr obuté zimní pneumatiky. Správně mají řetězy „sedět“ na pneumatice, nikoliv na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco málo větší. Když vám ho spřátelený motorista v případě nouze půjčí, je to lepší než nic.
ZUZANA PLOCKOVÁ
„Zimní výbava“ – pravděpodobně nejobletovanější dopravní značka
Co přikazuje tato značka?
Dopravní značka „Zimní výbava“ přikazuje řidiči motorového vozidla pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik. A to na všech kolech (u vozidel do 3500 kg včetně) nebo pouze na hnacích kolech (u vozidel nad 3500 kg). Limitní hmotností 3500 kg je pro účely této značky myšlena maximální přípustná hmotnost vozidla, podle staré legislativy hmotnost celková.
Co je to zimní pneumatika?
Za zimní pneumatiku je považována pneumatika na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.
Co musí splňovat zimní pneumatika?
Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3 500 kilogramů), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3500 kg).
Proč právě 4 mm, případně 6 milimetrů?
Podle průzkumů a také na základě zkušeností bylo zjištěno, že zimní pneumatika
s hloubkou dezénu nižší než 4 mm (u vozidel do 3500 kg) již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce, ztrácí tzv. samočistící efekt.
Mohu použít protektorované pneumatiky?
Ano, můžete, musejí být označeny výše uvedeným značením tj. M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.
Jak je to s přívěsem?
Na přípojné vozidlo se povinnost vyplývající z této značky nevztahuje, povinnost je vztažena na motorové vozidlo kategorie M a N, které toto přípojné vozidlo táhne.
Je možné zimní pneumatiky nahradit sněhovými řetězy?
Ano, v případě, že vozovka je v celém úseku pozemní komunikace, označeném novou dopravní značkou, dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.
Kdy platí tato značka?
Tato dopravní značka platí od 1. listopadu do 31. března. Pod značkou může být případně umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.
Kde končí platnost příkazu?
Platnost příkazu této dopravní značky ukončuje pouze dopravní značka „Zimní výbava-konec“ (č. C15b)
Dá se zjistit, na které komunikaci je značka umístěna?
Ministerstvo dopravy bude podporovat zveřejnění informací o umístění této dopravní značky na pozemních komunikacích.
Zdroj: mdcr.cz