Ale všechno zlé - k něčemu dobré. Kraj chce situace využít k tomu, aby silnice nebyly pouze záplatovány, nýbrž kompletně rekonstruovány. Dílem by se podílel jak stát prostřednictvím ŘSD jako viníka současné dopravní zátěže, tak hejtmanství.

„K dílčím opravám poškozených silnic kraj přidá své peníze, aby získal kompletně rekonstruované silnice. To běžně praktikujeme i dnes, třeba v případech, kdy silnice nějakou svou činností naruší například obce. To se děje třeba při budování kanalizace. Silnice pak opravujeme v celé šíři a délce,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Nejzničenější jsou vedle silnic bezprostředním okolí budované dálnice také příjezdové silnice z kamenolomů a písníků například na Skutečsku, odkud se vozí na stavbu materiál.

V nedaleké Luži na trase k dálnici dokonce radnice podpořila petici místních.

„Všude jen bláto, výmoly a hluk. Náklaďáky naložené štěrkem navíc úzkými uličkami rozhodně nejezdí padesátkou,“ řekla starostka Luže Veronika Pešinová. Lidé se bojí o bezpečnost svých dětí, těžká auta narušují statiku domů a ničí fasády, zničená je řada chodníků.

Problémům se prý nelze vyhnout

Státní silničáři problémy připouštějí, prý se jim však nelze vyhnout. Byly aspoň upraveny návozové trasy, ne všichni řidiči je však respektují. Zároveň už dříve ministerstvo přislíbilo kompenzace po dostavbě dálnice.

„Počítáme s tím, že u komunikací poškozených výstavbou, tam kde to bude prokázáno, stát zajistí opravu těchto komunikací. Ať už vlastní smlouvou, případně dohodou s daným regionem. Je to standardní postup,“ slíbilo už dříve ministerstvo dopravy.

Návozové trasy na stavbu se týkají asi 316 kilometrů silnic a 95 obcí a měst, a to se přitom staví teprve prvních 27 kilometrů dálnice před Vysoké Mýto. V přípravě je dalších 70 kilometrů do Mohelnice. Zajímavé je, že budovaný 27kilometrový úsek úsek má stát 6,6 miliardy korun, způsobené škody na okolních silnicích však dosahují dalších 1,5 miliardy.

„Byl zmonitorován výchozí stav silnic před začátkem výstavby, poté stav ke konci roku 2019 a nyní ladíme rozsah používání těchto silnic. Podle toho budou rozděleny do třech kategorií podle závažnosti škod a způsobu oprav,“ dodal ředitel krajské správy a údržby silnic Miroslav Němec.