Pomalejší systém

„Přechodem na nový systém vydávání občanských průkazů jsme museli přikročit k povinné dvoukrokové kontrole všech klientů a navíc samotný centrální systém vydávání občanských průkazů je časově náročnější než původní papírové žádosti,“ říká vedoucí oddělení dokladů a evidence obyvatel Městského úřadu Chrudim, Svatava Dušková. Zároveň dodává: „Pokud jsme dřív dokázali bezproblémovou občanku zpracovat, nepočítaje čekání na vyřízení, při čtyřminutové návštěvu klienta, dneska podobná návštěva trvá přibližně patnáct minut. Přibylo hlavně fotografování na úřadě a pořizování podpisu, systém je skutečně pomalejší, nemůžeme to ovlivnit.“

Stejné kabinky

Žádosti o oba typy dokladů, občanské průkazy i cestovní pasy, pořizují úřednice ve stejných kabinkách, kterými musí všichni klienti projít, ať už je to důchodce nebo třeba malé miminko. „Přitom pořízení fotografie čerstvě narozeného miminka na pas nebo i občanku, kterou může od letošního roku dítě na žádost rodičů mít, není žádná legrace“ přidává Hana Šindelářová, pracovnice oddělení, která právě v kabince fotografuje malou holčičku. „Rodiče mimčo drží přes rameno, nebo v náručí, větší děti sedí v sedačce, předškoláci stojí na stupínku.

Pro každé dítě je třeba podmínky v kabince upravit a ještě dodržet všechny kontroly, kterými musí každá fotografie projít. Zkuste si to mimino přinutit podívat se do objektivu, fotografie musí vyhovovat mnoha požadavkům“ směje se Hana Šindelářová. Některé situace jsou úsměvné – maminka se choulí v rohu kabinky, úřednice panáčkuje s plyšákem ve snaze upoutat roztěkaná dětská očka a nasměrovat je do objektivu. „To jsme někdy všichni zpocení až za ušima a přesto to tady vypadá spíš jako v čekárně u doktora,“ komentuje první hlasité cesty dětí úřadem další pracovnice oddělení Iva Wurstová.

Skvělý výkon

Takže co úřednice radí, když na doklad spěcháme? „Prosíme vás o trpělivost. Děvčata na dokladech pracují na plné obrátky, systém je nový a pracujeme s ním jen osm dní. Přesto jsme schopni odbavit přes 180 klientů v dlouhých, respektive 100 klientů v krátkých pracovních dnech. A to není žádná ostuda, ale skvělý výkon,“ chválí svůj dokladový tým vedoucí odboru úřadu Eva Doležalová.

DISKUSE. Jak vnímáte změny ve vydávání dokladů? Zdá se vám nový systém přínosnější?