Ale při bližším prozkoumání smlouvy zjistí, že jde jen o možnost zprostředkování úvěru v závislosti na bonitě spotřebitele, a to za poplatek, který je v případě negativního ohodnocení nevratný.

Mnozí spotřebitelé, kteří neuspějí s žádostí o půjčku u banky, se následně obracejí na různé nebankovní subjekty. Mnoho těchto subjektů však neposkytuje úvěry, ale poskytuje pouhou možnost zprostředkování úvěru, a to většinou bez záruky jeho sjednání a za poplatek.

Tento poplatek se v případě, že úvěr pro spotřebitele nebyl zprostředkován, spotřebiteli nevrací, právě s poukazem na skutečnost, že předmět smlou〜vy společnost splnila.

Tím jsou většinou různá finanční poradenství, ohodnocení bonity klienta či zpracování údajů klienta za účelem zprostředkování úvěru a nikoli poskytnutí úvěru.
Na Sdružení obrany spotřebitelů se nedávno obrátila spotřebitelka, která podobnou smlouvu uzavřela. Měla zájem o úvěr, namísto toho podepsala smlouvu, jejímž předmětem bylo pouhé zprostředkování a poskytnutí finančních služeb.

Za zpracování údajů, prověření bonity a eventuálního zprostředkování zdroje financování a s tím spojených služeb zaplatila poplatek přesahující částku 4000 korun, aniž by jí byl úvěr poskytnut. Smlouva dále obsahovala ustanovení, že v případě negativního ohodnocení bonity klienta je poplatek nevratný. Úvěr na základě negativního ohodnocení bonity poskytnut nebyl a poplatek společnost nevrátila.

„S ohledem na tyto skutečnosti upozorňujeme spotřebitele, že musejí věnovat pozornost při uzavírání smlouvy také smluvním podmínkám a pečlivě si je pročíst, nejlépe mimo provozovnu společnosti, a smlouvu uzavřít až v případě porozumění všem ustanovením ve smlouvě,“ zdůrazňuje právník SOS Jiří Žůrek.

(vab)