Byl to vlak, co nikde nestaví. A stavět ani nesmí. Má absolutní přednost. Na ním neustále kroužil vrtulník, v osobních vagonech vpředu a vzadu hlídkovali policisté. Jedinou informaci nebylo možné vymáčknout z nádražáků, policistů ani z Temelína.

„Všechno, co mělo být splněno, bylo splněno. Hejtman byl informován. Já osobně jsem pak byl přítomen v řídícím štábu policie,“ byla nesmlouvavě stručná odpověď tajemníka bezpečnostní rady Pardubického kraje Aleše Boňatovského na dotaz Deníku.

Utajená a přísně střežená zásilka nejela přes východ Čech zdaleka poprvé. Častá trasa jaderného paliva vede z polského přechodu v Meziměstí na Náchodsku po trati přes Týniště nad Orlicí a odsud na Moravany na Pardubicku. Naposledy tudy vlak se stejnou zásilkou jel 10. ledna.

Tentokrát ale trasu v Pardubickém kraji změnil. Kvůli výluce na trati do Havlíčkova Brodu vlak nepokračoval po polozapomenuté jednokolejce na Chrudim, ale zůstal na koridoru přes Pardubice.

„Je výluka, musel to tentokrát brát vrchem,“ potvrdil nejmenovaný nádražák z Chrudimska.

Jaderný materiál se převáží do Temelína přibližně dvakrát do roka. Utajované soupravy o několika vagonech mají náklad překrytý modrými a šedými plachtami a označený žlutočernými symboly radioaktivního materiálu. Součástí soupravy bývá i motorová lokomotiva, aby nebylo nutné přepřahat na neelektrifikovaných tratích.

Palivové články Temelínu dodává americký Westinghouse. Od roku 2010 jej vystřídá ruský Tvel. Smlouva za několik miliard korun zajišťuje palivo pro oba bloky na dalších pět let. Během nich by měl Tvel vypravit do Temelína přibližně 400 tun paliva.

Firma je dlouholetým dodavatelem i pro jadernou elektrárnu v Dukovanech.