Cyklostezky na Podhůře a do Pardubic. To jsou oblasti v nejbližším okolí Chrudimě, kde jsou kvůli frekventovaným „kolařům“ cyklostezky potřeba jako sůl. Ale cesta k jejich vybudování je trnitá.
Na Podhůru nevede žádná bezpečná cesta pro pěší a silnice je hodně frekventovaná. Stezka byla v plánu, její trasa měla vést přes Píšťovy. Ale realizace je v nedohlednu, chybí peníze.
Těžce se rodí i cyklostezka mezi Chrudimí a Pardubicemi, s plánovaným napojením do Hradce Králové a na cyklostezku podél Labe až do Krkonoš a na druhé straně do německého Hamburku.
„Největší problém dělá nabytí pozemků. Bohužel se stalo, že nám někteří majitelé odmítli prodat pozemky a znemožnili tak realizaci celého záměru. Nejde udělat půl kilometru cyklostezky, deset metrů vynechat a pak navázat,“ posteskl si nedávno chrudimský místostarosta Roman Málek. „Nejde udělat půl kilometru cyklostezky, deset metrů vynechat a pak navázat.“
Problémy s výkupem parcel jsou hlavně v Pardubicích a Mikulovicích.
Mnozí lidé si navíc pletou cyklotrasy a cyklostezky. Zatímco cyklotrasy mohou vést i po normálních silnicích, na cyklostezkách je automobilový provoz vyloučen.
Ekologové však proti některým cyklostezkám začínají brojit. Nazývají je litím asfaltu do krajiny. „Typickým příkladem je Orlická cyklostezka kolem Orlice,“ řekl ochranář Roman Kalous z Jaroměře.
Cykloturistika prožívá na Chrudimsku znovuzrození
Česko konečně přišlo na to, jak důležité je připravovat podmínky pro rozvoj cyklodopravu. Pochopilo, že kolo „nesmrdí“ a neucpává silnice. A hned je to znát. V poslední době se začaly české cyklotrasy i cyklostezky výrazně rozrůstat. A v letech následujících tomu nebude jinak.
„V rámci přípravy na čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie pro období 2007 - 2013 byla zapracována cyklistická doprava do všech důležitých strategických materiálů, takže lze předpokládat, že v tomto období dojde k dalšímu rozvoji cyklotras a zejména cyklostezek,“ řekla Kateřina Mátlová z oddělení komunikace Ministerstva místního rozvoje ČR.
Cyklotrasy by v budoucnu měly být bezpečnější, měly by co možná nejméně vést po klasických pozemních komunikacích, a tím pádem se co nejméně dotýkat motorové dopravy. A když už po takových cestách vedou, měly by mít tyto komunikace zvláštní pruh určený pouze pro cyklisty.
Stejně tak síť cyklostezek ve městech se bude – hlavně kvůli bezpečnosti provozu – rozrůstat. Někde už tato síť funguje, například Pardubice jsou stezkami dokonale propojené, ale v Praze je situace pořád špatná. Cestování na kole by každopádně mělo být čím dál pohodlnější.