Mého desetiletého syna pobolívá již delší dobu koleno v místě pod čéškou. Syn hraje od pěti let fotbal a bylo nám doporučeno tréninky na půl roku přerušit, čemuž se trochu bráníme. Myslíte si, že tato pauza je nutná? Co ještě dělat proti té bolesti? Lékař diagnostikoval morbus Osgood Schlatter co je to za nemoc?

To je aseptická nekróza tuberositas tibae. Nelekejte se, ač název zní spíše jako nadávka nebo hrozba nekrologa Osgiho, jde u chlapců ve věku od osmi do patnácti let o poměrně častý výsledek přetížení extenzorového aparátu kolene v období maximálního růstu.

Zvláště v této lednové době, kdy je klid na hypermarketových i fotbalových hřištích, je opravdu nutná nekompromisní inventura. Snižují se ceny po vánoční dárkově honbě, a tak i vy uberte alespoň 70% z fyzické zátěže minimálně na půl až celý rok. Jedná-li se o hmatem a rtg snímkem potvrzený ,,osgood-schlatterův moribundus“, jde o nezánětlivé (aseptické) zborcení nebo fragmentaci (nekrosis) horní hlavice (tuberositas) holenní kosti (tibiae), a to nejčastěji pod dolním okrajem čéšky, kam se upíná největší extenzor (natahovač) kolene, čtyřhlavý sval stehenní (musculus quadriceps femoris).

Váš malý fotbalista jím příliš často a intenzivně brzdí při běhu nebo jej využívá pro odraz a výskok v důsledku jiných oslabených a zkrácených zejména podkolenních svalů více, než je mikrocirkulace holenní kosti schopna zvládnout. Takový stav je tedy typický pro fotbal, tenis, cyklistiku a atletiku a může si vyžádat trvalé změny, v extrémním případě i (zbytečný) operativní zákrok. Rada číslo jedna: dopřejte quadricepsu a růstové štěrbině holenní kosti dostatek klidového režimu a času na své zhojení a růst. Rada číslo dvě: bolest je možné ovlivnit krátkými ale častými chladivými zábaly, popřípadě výborným Priessnitzem. A zatřetí, jak jsem ji předeslala, je tu otázka svalové harmonie a držení těla. Toto zboží musí být zaručené kvalitní a bývá někdy nejen cenově náročné. Bolestivost jednoho kolene svědčí o roky budované asymetrii a preferenci dolních končetin. Tedy neskladujte již prošlé zboží a jednostrannost pohybového rejstříku syna nahraďte například plaváním, které nabízí všemi plaveckými styly zapojení a posílení horních končetin a trupových svalů či ,,otevření“ hrudníku (znak, splýváním, potápění, plavání s výdechem do vody). Báječná je také pravidelná sauna, cvičení na velkém míči nebo obyčejné nedělní procházky.

A jeden bonus zcela zdarma: v tomto citlivém období je pohyb a jeho učení významně podmíněn psychickým rozpoložením a typem motivace. Doporučuji tedy jakoukoliv formu hry a zábavy (fyzickou, slovní, čtenou, psanou), kterými můžete pozměnit odmalička možná chybně fixovanou pozornost na (fotbalový ?) výkon a (otcův?) vzor.

Eva Tálská, soukromá fyzioterapeutka