Dálnice D35 je prioritou současné vlády. „Letos jsme rozestavěli 22 kilometrů D35, příští rok rozestavíme dalších šest úseků. Dokončení hlavního tahu je na dohled,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka. Řidičům i obyvatelům kraje se však uleví teprve v roce 2029, až bude hotová celá dálnice D35 do Mohelnice.

„Ve výstavbě jsou dva úseky dálnice v Pardubickém kraji a příští rok tři, to je jasný tah na branku, abychom v celém regionu zajistili kvalitní dopravní spojení, které lidem uleví,“ dodal Kupka.

Vloni na podzim začala stavba obchvatu Vysokého Mýta, už letos hrábne těžká technika do země také u Litomyšle. „V současné době stavíme dálnici v úseku mezi Janovem (u Litomyšle - pozn. red.) a Opatovcem (u Svitav - pozn. red.). Příští rok chceme rozestavět všechny úseky v kraji kromě toho mezi Opatovcem a Starým Městem, který se bude stavět formou projektu PPP (partnerství soukromého a privátního sektoru - Private-public partnership). Zahájit stavbu všech úseků chceme v první polovině roku 2024, tedy kromě obchvatu Litomyšle. Ten začneme až ke konci roku, zatím totiž nebylo vypsáno výběrové řízení na zhotovitele,“ vysvětlil šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Odhadovaná cena obchvatu je 2,24 miliardy korun.

ŘSD ale už vybralo firmu na zemní práce pro záchranný archeologický výzkum, provede je společnost Eurovia CS. Vyhrála s nabídkovou cenou 24 milionů korun, což je jen 17 procent odhadované částky. V březnu by měl být vypsán tendr na zhotovitele samotné stavby léta dohadovaného a problémového dálničního obchvatu Litomyšle.

Co se všechno začne stavět v roce 2024? Rozklikněte si mapu:  close Co se začne stavět v roce 2024 info Zdroj: ŘSD zoom_in Co se začne stavět v roce 2024

Zpoždění však nabírá projekt tunelu Homole, který je na trase mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem, tedy hned v prvním úseku navazujícím na již zprovozněnou část D35. „Tunel je velmi komplikovaná stavba a zpožďuje se výběrové řízení na dodavatele. Jedná se o složitý projekt, protože je v režimu Design & Build za využití Smaragdové knihy Fidic. Taková soutěž na dodavatele nemá v České republice obdoby,“ sdělil Mátl.

Vše o dálnici D35 najdete ZDE

Nejvýhodnější podaná nabídka vykazuje podle Mátla nesrovnalosti, takže nyní dobíhá tříkolové dotazování na dodavatele. A záleží jen na firmě, zda svoji nabídku obhájí. „Čekáme na odpověď dodavatele, která by měla přijít začátkem ledna. Věřím, že v průběhu prvního čtvrtletí budeme schopni už finálně rozhodnout, zda tato nabídka splnila všechny naše požadavky z hlediska zadavatele. Pokud se tak stane, dojde k výběru a stavba bude začátkem stavební sezony roku 2024 zahájena,“ doplnil Mátl.

Tím ale komplikace u soutěže na stavbu tunelu Homole ale nemusí skončit. Ředitelství silnic a dálnic nevylučuje, že se odvolají neúspěšní uchazeči a podají námitky nebo podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „S tímhle rizikem musíme počítat. Pak by došlo ke zdržení a stavba by začala později, než nyní předpokládáme,“ podotkl šéf Ředitelství silnic a dálnic.

Tunel Homole bude dlouhý 800 metrů a náklady na jeho stavbu se pohybují okolo 2,5 miliardy korun.

Na stavbu dálnice D35 na příští rok je vyčleněno 6,6 miliardy korun. Podívejte se na mapu projektů ŘSD v Pardubickém kraji. Pro větší rozlišení rozklikněte.

close Přehled aktuálních projektů ŘSD v Pardubickém kraji info Zdroj: ŘSD zoom_in Přehled aktuálních projektů ŘSD v Pardubickém kraji

Ale nejen do dálnic se bude v kraji letos investovat. Okolo půl miliardy dá na opravy svých silnic a mostů Pardubický kraj. „Chystáme rekonstrukci krajských silnic, půjde o částku asi 580 milionů korun,“ řekl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.

Nejsložitější bude zřejmě rekonstrukce Wonkova mostu přímo v Pardubicích. Nákladná oprava za 142 milionů korun bude pravděpodobně rozdělená do dvou let. Spodní stavba mostu je ve vyhovujícím stavu, tudíž není nutná demolice a výstavba nového, nicméně je třeba vyměnit lana volného předpětí a provést přeložky inženýrských sítí, které budou následně vraceny zpět do mostní konstrukce. V plánu je také výměna dilatačních závěrů, obnova chodníků a krytových vrstev vozovky.

Další most čeká na opravu v Řečanech. Kdy přesně začne v roce 2024 rekonstrukce tohoto mostu za 160 milionů korun, zatím není zcela jasné. „Dosud jsme počítali s tím, že postavíme most, který respektuje jak požadavky památkářů kvůli blízkosti hřebčína v Kladrubech, který je v UNESCO, tak Ředitelství vodních cest na splavnost. Na základě toho jsme požádali o pomoc s financováním. Pokud ale zůstaneme na financování sami, budeme muset jít levnější cestou,“ dodal Kortyš.

Kraj počítá i s opravou silnic druhých a třetích tříd. Peníze budou na rekonstrukci silnice z Holic do Borohrádku, komunikace mezi Slatinou a Letovicemi, průtah Kojic nebo úpravu křižovatky v Kameničné. Kraj eviduje také požadavek na opravu „trojky“ v Bělé u Jevíčka nebo Opatově u Svitav. Všechny krajské silniční projekty najdete ZDE.

Mohlo by vás zajímat: Největší vánoční dárek Svitavám. Otevření obchvatu ve dvou minutách

Otevření obchvatu Svitav. | Video: Deník/ Iveta Nádvorníková