V Chrudimi a okolí jezdí s autobusem aktuálně tři řidičky a jedna jejich nová kolegyně se právě připravuje v autoškole. „Nepamatuji doby, kdy by autobusoví dopravci nabírali i řidiče jen s řidičským oprávněním na osobní auto s tím, že na svoje náklady mu zaplatí autoškolu s autobusem," říká Ivo Novotný, personální ředitel firmy Arriva.

Zájemců o řízení z řad mužů radikálně ubývá, a to nejen v případě autobusů, ale i u dodávek a kamionů. „Jsme celoevropská firma, takže máme zkušenosti i od kolegů ze zahraničí a chceme ženy za volant přivést. Zcela pragmaticky za těmito snahami stojí samozřejmě několik aspektů – nedostatek řidičů jako takových a velmi špatné platové podmínky, které mají ženy v případě některých nekvalifikovaných profesí," dodává Ivo Novotný.

Mladá usměvavá maminka dvou kluků usedá každé ráno ve čtyři hodiny za volant autobusu chrudimské MHD. Jmenuje se Hana Zahradníková, původní profesí je dětská vychovatelka, která se rozhodla po mateřské obrátit svůj pracovní život vzhůru nohama. Kdyby jí někdo před pěti lety řekl, že bude řídit autobus, smála by se.

Jak se dostane vychovatelka dětí za volant autobusu?
To je jednoduché – po mateřské jsem hledala práci, musíme doma uživit dva kluky, ale v mém oboru nebyla žádná volná místa. Vždycky mě bavilo řídit a všimla jsem si nabídky Arrivy, že berou i ty, kteří mají jen řidičák na osobní auto s tím, že autoškolu na autobus zařídí. Tak jsem to zkusila. Kancelářská práce mě vždycky ubíjela, jsem ráda venku a mezi lidmi.

Když jste si poprvé sedla za volant autobusu, jaký to byl pocit?
O tom mi ani nemluvte, to jsem si říkala, ježiši kriste, na co ses to dala? (směje se) Ale postupně jsme se během toho čtvrt roku s autobusem bez problému skamarádili. Je to jako řídit osobák, jen jste o hodně širší a delší. Šlo o zvyk, dnes už mi to vůbec nepřijde.

Spousta lidí by řekla, že je to ale přece jen práce pro chlapy…
To si nemyslím. Záleží, jestli vás baví řídit. Jestli ano, tak dnes se všemi posilovači a technikou, kterou v autobusech máme, není důvod, aby to holkám nešlo. Stačí překonat první strach z velkého autobusu. Nedovedu si představit, že bych jezdila dřív bez posilovačů a s těžkým řazením, to musela být opravdu dřina, dnes je to už všechno snazší. Určitě bych od této práce ženy neodrazovala.

Ženy za volantem si vydělají víc

Zjemňování mužské profese o ženský element má svoje kouzlo. Ženy jsou za volantem opatrnější, nepouští se tolik do konfliktů a v komunikaci s cestujícími je důležitá jejich schopnost empatie, která je často mnohem větší než u nás mužů. „Zkuste srovnat čísla – pokladní v supermarketech si dnes vydělají kolem 15 tisíc hrubého. Pracují na směny, musí vstávat brzy nebo chodí domů velmi pozdě a je to velmi náročná práce. U řízení autobusů je to podobné, ale řidička je lépe ohodnocená. Vydělá si průměrně kolem 20 – 21 tisíc korun," argumentuje personální ředitel firmy Arriva Ivo Novotný. (ok)