Vše bylo otázkou několika vteřin. Z nízko položených deštivých mraků nad obcí se s ohlušujícím rachotem vynořilo stíhací letadlo. Blízko stojící pozorovatel by mohl vidět, jak se od konců křídel stroje letícího rychlostí 800-1000km/h tvoří kondenzační sledy. Pilotovi, který se snažil vybrat strmý let, se bohužel nepodařilo katastrofě zabránit. "Stroj naplocho narazil do země asi 500 metrů od obce, roztříštil se a vybuchl. Během nárazu vytvořil kráter asi čtyři metry široký a šest metrů dlouhý, trosky letadla se v plamenech rozletěly do vzdálenosti až 300 metrů. Obyvatelé, kteří přiběhli na místo, hledali pilota. Poté, co mezi troskami spatřili části těla, jim bylo jasné, že není komu pomáhat," popisuje tragickou událost Pavel Krejčí, který na webových stránkách leteckabadatelna. cz mapuje havárie letounů na celém území Česka.

Během vyšetřování byl rekonstruován sled událostí, který vedl k nehodě. Pilot, Bohumil Novotný odstartoval v 13.46 hod. z letiště v Pardubicích. První úkol zněl: nácvik létání podle přístrojů v zakryté kabině. Po splnění tohoto zadání Novotný pokračoval do prostoru Praděd, odkud byl v mracích naváděn na přepad cíle, letícího ve výšce 3000 metrů a rychlostí 600km/hod. Když cvičně odpálil raketu RS-2US, zřejmě u něho došlo ke ztrátě prostorové orientace, protože uvedl letoun do kosého zvratu. A to se nemělo stát. Náraz do země těsně podzvukovou rychlostí se mu už odvrátit nepodařilo.

"Za příčinu nehody bylo označeno narušení postupů při provádění přepadu, nesprávné rozdělení pozornosti pilota při sledování přístrojů a jeho malá zkušenost při provádění přepadů ve složitých povětrnostních podmínkách," zní verdikt vyšetřovací komise.

Obřad vedený kaplanem pluku Milanem Novotným byl dojemný a velmi slavnostní.
Výsadkáři v kostele vzpomněli na ty, kteří položili životy při službě

Lidé z Lukavice si na tragédii velice dobře vzpomínají. Tehdejší děti pozorovaly s napětím, co se děje za páskou vyznačující zákaz vstupu. Když byly zbytky stíhačky odvezeny a místo havárie se opět otevřelo, začalo velké dobrodružství v hledání drobných úlomků letounu. "Ano, ještě mám nějaké v garáži," potvrzuje Simona Řehůnková.

S obcí Lukavice se váže ještě jedna událost spojená s letectvím. V říjnu uplynulo 120 let od narození Františka Lehkého, lukavského rodáka, pilota Air France a Rytíře Řádu čestné legie.

František Lehký se narodil 13. října 1901 v Lukavici. Ve svých dvaadvaceti letech získal pilotní průkaz a stal se v pořadí 107. pilotem v Československu. Po vojně začal pracovat jako zkušební pilot v letecké továrně Aero v Praze a v r. 1924 získal pro Československo dva z prvních čtyř světových rekordů v letectví. V r. 1926 začal působit u francouzské společnosti Air France. V březnu 1936 získal zlatý pilotní odznak za milion nalétaných kilometrů. Nikdy nezapomněl na rodnou ves, podporoval místní spolek Sokola. Na Štědrý den v roce 1937 při letu z Vídně do Prahy ho chybně udaný kurz navedl do Kašperských hor, kde za sněhové vánice letadlo havarovalo a šestatřicetiletý šéfpilot Lehký zahynul. In memoriam byl vyznamenán francouzským řádem „Rytíř Řádu čestné legie“.

Trvalou vzpomínkou na rodáka je pomník z dílny uměleckého kováře F. A. Bečky, který byl slavnostně odhalen před měsícem u rodného domu Františka Lehkého v Lukavici.