Policisté ani kraj jako zřizovatel školy sice zatím nic nevyšetřili, ale ředitel učiliště Jaroslav Bálek se pustil do vyvracování informací některých médií, že jeho podřízení na kurzu neměli kvalifikaci a někteří ani maturitu.

„Pedagogický dozor zajišťoval plně kvalifikovaný personál v souladu s legislativou: dva instruktoři lyžování i jedna zdravotnice s magisterským vzděláním, pedagogický dozor s bakalářským titulem,“ napsal v tiskovém prohlášení Bálek.

Kantoři na kurzu na Pomezních boudách trestali učně poléváním vodou. Studenti však s tresty souhlasili a většina jich událost zlehčuje. Tresty za porušení kázně si totiž sami odhlasovali. Museli třeba vyběhnout kopec, udělat ve sněhu andělíčka, nosit celý den helmu nebo se nechat venku bez oblečení polévat vodou. Tresty platily i pro učitele.

Učiliště, které se stalo terčem kritiky v médiích, však sklízí od řady odborníků naopak obrovskou podporu.

„Články vypodobňující prvky zážitkové pedagogiky vytržené z kontextu vypadají podivně, ale je to ukázkový typ mediální manipulace. Jsem si jistá, že šlo o aplikovanou zážitkovou pedagogiku, při které děti znají pravidla a mají vždy možnost volby,“ řekla Zuzana Horáčková, jež s kantory učiliště spolupracovala v Pedagogicko – psychologické poradně v Chrudimi.

Kauza už je sice stará více než týden, teprve nyní se jí však začíná probírat trutnovská policie. Tak dlouho trvalo předávání mezi jednotlivými policejními odděleními a jejími krajskými ředitelstvími. „Zavolejte po víkendu, to budeme vědět víc,“ řekl mluvčí trutnovské policie Udo Ertner.

A Česká školní inspekce k případu už vůbec nemá co říct. „Nezabýváme se tím, převzala si to policie,“ uvedl její mluvčí Libor Vacek.

Ředitele učiliště kraj odvolat nemohl, do skončení vyšetřování si proto vzal alespoň dovolenou.

V Chroustovicích mají příkladné pedagogy,
říká Zuzana Horáčková z odboru sociálních věcí krajského úřadu

Pardubice – Ráda bych krátce reagovala na novinový článek týkající se učiliště v Chroustovicích.

Cítím potřebu vyjádřit podporu tamním pedagogům, zejména A. Mrázkovi. Před pěti lety jsem pracovala v Pedagogicko-psychologické poradně v Chrudimi jako metodička primární prevence a spolupracovala jsem v této oblasti se školami na Chrudimsku, tedy i s Chroustovicemi, respektive se školním preventistou A. Mrázkem.

Je to příkladný pedagog a domnívám se, že mnozí dospívající v jeho osobě nalezli nebo naleznou svůj vzor. Je lidský, má nápady, užívá moderní metody, vede děti ke sportu. Spolupracoval s Pedagogicko-psychologickou poradnou a v oblasti metod zážitkové pedagogiky hlavně s protidrogovým koordinátorem Z. Jiráskem z Městského úřadu Chrudim a s pracovníky Střediska výchovné péče Archa.

Jsem si vědoma, že článek vypodobňující prvky zážitkové pedagogiky vytržené z kontextu vypadá pro čtenáře a rodiče podivně, ale dle mého názoru je to ukázkový typ mediální manipulace. Jsem si jistá, že šlo o aplikovanou zážitkovou pedagogiku, při které děti znají pravidla a mají vždy možnost volby.

Doufám ve vyřešení celé záležitosti ve prospěch pedagogů tohoto učiliště.

Zuzana Horáčková, Krajský úřad Pardubického kraje, odbor sociálních věcí