Některé komunikace, které nejsou zdaleka takovému provozu přizpůsobené, musely být dokonce dočasně kvůli poškození uzavřeny.

Podle propočtů Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) se jednalo a jedná o téměř 400 kilometrů těchto komunikací v Pardubickém kraji, vozidla se pohybovala a nadále pohybují v katastru více než 90 obcí. „Nám to zničilo úplně novou silnici, která byla dva roky před zahájením transportů dokončena. Byli jsme z toho hodně nešťastní, báli jsme se, kdy se to opraví, ale už dva roky jezdíme po novém,“ řekla Deníku starostka obce Lozice Barbora Málková.

„Před každou stavbou jednotlivých úseků jsou schváleny oficiální návozové trasy, které jsou způsobilé pro provoz těžké nákladní techniky. Následné opravy financuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jakožto investor stavby dálnice. ŘSD také připravuje projekt, na jehož základě SÚS Pk komunikaci opraví,“ sdělil Deníku hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Pardubický kraj se podle něj na financování oprav podílí symbolickým způsobem.

Starosta Luže na Chrudimsku Ladislav Peterka si ale myslí, že soukromé firmy a jejich tahače dohodnuté návozové trasy nedodržují. „Jezdí prostě jinudy, než mají. Jezdí podle navigace tak, aby co nejvíce šetřily náklady. Stane se pak, že nám silnice nechtějí naši silničáři opravit ani do provozuchopného stavu, protože tvrdí, že se nejedná o návozovou trasu. Flikují se jen oficiální trasy,“ doplnil lužský starosta.

Stupínky budou oproti předchozím nižší, ale bezbariérový sjezd to nenahradí.
Chrudim opravuje schody na nábřeží. Vozíčkáři a maminky s kočárky mají smůlu

Jeho slova potvrdil přímo v Luži řidič Josef z blízkých Domanic. „Jezdí si kudy chtějí, kdy chtějí, pak to vypadá, jak to vypadá. Někde aby se jeden bál o auto,“ řekl. Starosta Luže se obává, že se situace v nejbližších měsících, možná i letech nezlepší, ale naopak zhorší. „Jednoduše proto, že ty náklaďáky s obřími vanami materiálu na podsyp dálnice budou jezdit na další fázi D35, která se staví k Vysokému Mýtu,“ uvedl starosta města Peterka.

Zdroj: Bohumil Roub

Na výstavbu celé D35 se počítá s transportem celkem asi 2,8 miliónu metrů krychlových násypového materiálu. Celkem se odhaduje, že by se na renovaci komunikací do provozuchopného stavu mělo během výstavby D35 proinvestovat až 1,4 miliardy.

„Pardubický kraj zatím od ministerstva dopravy získal přibližně 250 milionů korun s DPH na opravy neuznaných návozových tras. V současné době probíhají jednání o rozpočtu na příští rok, kde budeme žádat 300 milionů korun. Pevně věřím, že se nám tyto prostředky podaří získat, protože se jedná o poničení silnic, které nebylo vyvoláno standardní dopravou a je nutné, aby se k tomu stát postavil čelem,“ zdůraznil hejtman Netolický.

Opravy se podle ředitele SÚS Pk Zdeňka Vašáka provádějí postupně tak, aby byla zachována dopravní obslužnost území. „Monitorovali jsme celkem 376 kilometrů silnic, nyní se opravují nebo byly opraveny silnice v délce zhruba 32 kilometrů s tím, že další se budou opravovat příští rok. Pokud nám stát vyhoví v našem finančním požadavku, půjde přibližně o stejně velké úseky,“ řekl Vašák.

Dodal, že opravu uznaných návozových tras má na starost ŘSD, které postupně tyto úseky realizuje a soutěží. „V tuto chvíli přesnou částku nelze poskytnout, protože některé akce jsou nyní stále v soutěži. Pardubický kraj je bude kofinancovat, má připraveno zhruba padesát miliónů korun, což by mělo být asi 23 procent z celkových nákladů,“ dále sdělil Vašák s tím, že zbytek dofinancuje ŘSD – tedy přibližně 204 miliónů korun.

Mohlo by vás zajímat: Černobílý fotograf Jan Kočičák Kočí má další trofej, dostal krajskou Cenu médií

Zdroj: Petr Lichtenberg