„Je to stále ještě obrovská částka, i když výdaje na údržbu i investice v uplynulých letech velmi výrazně rostly,“ uvádí Němec. Vozovky jsou totiž většinou desítky let staré, zanedbané, plné deformací a výtluků. Bez oprav se tedy neobejdou.
„Na běžnou letní údržbu jsme vloni na Chrudimsku vynaložili okolo dvaceti milionů korun, přibližně čtvrtinu krajských výdajů,“ říká Němec. Kraj dostal vozovky 2. a 3. třídy do správy převodem od státu před šesti lety.
„Tehdy se tu investovalo do cest asi 100 milionů korun ročně. Částka se během několika let rychle vyšplhala až na loňskou jednu miliardu,“ upřesňuje Miroslav Němec. Loňské číslo bylo ale mimořádné. V uplynulém období se totiž nahromadilo několik větších projektů. Letos počítá SÚS s investičními výdaji v přibližně poloviční výši. A kde je situace nejhorší?
„Těžko jmenovat nějaká konkrétní místa. Nemůžeme být spokojeni třeba se stavem vozovek v okolí Hrochova Týnce, Nabočan nebo obce Kočí. Po opravách také stále ještě volají cesty u České Lhotice, Hradiště nebo Nasavrk,“ uzavírá Miroslav Němec.