"Návštěvnost odpovídá dobrým sněhovým podmínkám," uvedl spokojeně předseda výboru Ski klubu Hlinsko Robert Vokáč. Právě on byl před lety iniciátorem lyžařského přemostění přilehlé silnice první třídy, kdy se červená sjezdovka protáhla na dvojnásobek a je pro lyžaře největším lákadlem. Nyní existuje další smělý plán.

V plánu je už druhé přemostění silnice, které by bylo souběžné se stávající červenou sjezdovkou, ale o pár metrů širší - ne 42, ale 50 metrů. Hovoří se o něm už delší dobu, lyžařský klub už má podle Vokáče zajištěnou dokumentaci včetně stavebního povolení a vykoupené pozemky.

Skupina Asonance, Hana Horká sedící úplně vlevo
Fanoušci nasavrckého Lughnasadu truchlí nad úmrtím Hanky Horké

Dnešní podoba skiareálu HlinskoDnešní podoba skiareálu HlinskoZdroj: skihlinsko.czOba mosty nešlo z legislativních důvodů spojit v jeden, pak by to byl podle Vokáče tunel s mnohem nákladnějšími požadavky na technické zabezpečení. Proto budou mosty dva s desetimetrovou mezerou.

"Slyšela jsem o tom, s rodinou do Hlinska jezdíme pravidelně. Ale údajně je stavba dalšího mostu hodně drahá," řekla čtyřicetiletá Veronika z Hradce Králové, která neváhá o víkendech absolvovat s rodinou poměrně dlouhou cestu do Hlinska.

Investice do přemostění si vyžádá obrovskou sumu, hovoří se o padesáti nebo šedesáti milionech korun. Ve financování by tak mohly pomoci evropské zdroje. "Požádáno o dotaci nemáme. Nyní vše zjišťujeme, informujeme se a doufáme, že najdeme tu správnou cestu," naznačil Vokáč. Chtěl by, aby most byl postaven do čtyř let. 

Ilustrační foto.
V Chrudimi se rodí nejvíce dětí v kraji, lidé mají nejvyšší věkový průměr

O prvním přemostění silnice na Ždírec nad Doubravou se uvažovalo už v sedmdesátých letech v době, kdy skiareál disponoval dvojicí upravených sjezdovek a vleků. Existuje dokonce původní model takzvaného Areálu zdraví, který vedle sjezdovek počítá také se skokanskými můstky, sáňkařskými dráhami, saunou, průtokovým koupalištěm a fotbalovým hřištěm včetně ubytovacích a parkovacích kapacit.

Areál měl zajišťovat sportovní vyžití hlineckých obyvatel celoročně. Již tehdy se počítalo s přeložením silnice I/34 a jejím odkloněním směrem na obec Studnice a místní část Blatno, což by umožnilo prodloužení obou sjezdových tratí. Z hlavní silnice měl vzniknout koridor pro pěší, kterým by se lidé z Hlinska do areálu pohodlně dostávali. K realizaci tohoto ambiciózního plánu ale už nikdy nedošlo.

Nakonec se realizovalo jen přemostění silnice. Robertu Vokáčovi, tehdejšímu poslanci a zároveň starostovi města, se v parlamentu podařil nevídaný kousek. Při takzvaném "porcování medvěda" v roce 2005 přinesl Hlinsku 20 milionů korun, což byla jedna z nejkurióznějších dotací v historii dělení státního rozpočtu do regionů. "Jsem rád, že se mi povedlo být v pravou chvíli na pravém místě a zajistit potřebné prostředky," poznamenal po čase.

Projekt dalšího přemostění sjezdovky v HlinskuProjekt dalšího přemostění sjezdovky v HlinskuZdroj: skihlinsko.cz