Zpráva o sražení chodce na přechodu u kruhové křižovatky na Bídě nadzvedla čtenáře Deníku ze židlí. Lidé kritizují absenci obchvatu města a zamýšlejí se rovněž nad tím, proč je zebra umístěna v těsné blízkosti kruháku. Šofér z Liberecka, který ve čtvrtek odpoledne porazil na přechodu dvaaosmdesátiletého seniora, nemusel podle diskutujících chodce zaznamenat.

Jako tradičně při diskuzích o dění v Chrudimi lidé kritizují investiční kroky města, zmiňují Muzeum barokních soch nebo dokonce i koupaliště údajné „máchadlo“ za padesát milionů korun. Za tyto peníze by se podle jejich tvrzení dala dopravní opatření vedoucí k bezpečnosti provozu pořídit. „Projíždíte pravoúhlou zatáčku na velmi úzké komunikaci pro kamion. Musíte si dostatečně najet a zároveň kontrolovat pravé zrcátko, jestli vám návěs už nejede mimo silnici (ty pravidelně vyvrácené obrubníky tam jsou právě od těch, co ten průjezd úplně nezvládli).

A v tenhle moment toto pána nade vší pochybnost srazil. Prostě si řidič kontroloval pravou stranu soupravy,“ analyzuje čtvrteční dopravní nehodu diskutující s přezdívkou Rigor Mortis. Plné jméno dává k dispozici ekolog Tibor Schwarz: „Ten přechod je opravdu velmi nebezpečný. Upozorňoval jsem na to již během blokády obchvatu r. 2009. Tehdy jsem si demonstrativně lehl před kamion a vzpomněl zde na cyklistu z Legumy, který zde byl. r. 2007 sražený. Pokud přecházíte, vidíte překvapené pohledy řidičů. Nevím, proč zde toho chodce nečekají, ale je to tak,“ píše. Spousta diskutujících se zastává řidiče kamionu, který v ostrém úhlu neměl podle jejich názoru šanci důchodce na přechodu vidět. Lidé ale hlavně volají po odklonění dopravy z města, kterým denně projede pětadvacet tisíc aut. „Nevím, co se ještě musí stát, aby byl obchvat. Je to problém. Stát na nic nemá peníze, možná by pomohlo vyhodit půlku úředníků, zjednodušit předpisy a pak by se peníze našly,“ míní přispěvatel do diskuze s přezdívkou Místní občan.

Diskutujte! Domnívate se, že přechod pro chodce u Bídy je umístěn na nebezpečném místě?

Tragická událost na chrudimském přechodu nenechala v klidu ani chrudimského místostarostu Miroslava Tejkla. Ten reagoval především na námitku, že by mohlo být překonávání vozovky pro chodce bezpečnější, pokud by byla „zebra“ přechodu namalována dál směrem od křižovatky. Tedy v místech, kde by řidiči nebyli natolik zaneprázdnění vytáčením rozměrných souprav.

„S tím za mnou dosud nikdo nepřišel. Silnice 1. třídy sice nepatří do majetku města, stará se o ni Správa a údržba silnic Pardubického kraje, ale jelikož jde o logickou myšlenku, jež by snad mohla pomoci, prověřím tuto možnost se správcem komunikace,“ řekl Tejkl.

Obchvat na půdě parlamentu

Poslanec PS PČR Jan Chvojka (ČSSD) interpeloval ve čtvrtek ministra dopravy Pavla Dobeše (VV) kvůli výstavbě chrudimského obchvatu. Aby vysvětlil vážnost situace a podpořil argumenty pro výstavbu, seznámil sněmovnu i se čtvrteční smrtelnou nehodou na kruhovém objezdu U Bídy.
Ministr Dobeš v odpovědi na Chvojkovu interpelaci Chrudimákům nic nového neslíbil. „Celková finanční alokace potřebná pro tuto stavbu ve výši 1,7 miliard korun je v tuto chvíli bez finančního krytí. Na druhou stranu bych chtěl také říct, že je mnoho staveb, které nemají ani korunu. A tato stavba je alespoň zařazena v té části, že na přípravu, výkupy pozemků a projektové dokumentace je jak v roce 2011, tak v roce 2012.
Je důležité, aby tyto stavby byly připraveny k tomu, aby až bude větší finanční alokace, byly připraveny k výstavbě,“ zněla část Dobešovy odpovědi. „V tuto chvíli mohu slíbit jediné: Finanční prostředky pro rok 2011 jsou uvolněny, prostředky pro rok 2012 jsou alokovány a budou použity. Se samotným přesným termínem začátku budeme muset počkat do té doby, dokud nenajdeme finanční prostředky na krytí této akce,“ doplnil Dobeš.

O interpelaci a jejím plném znění jsme vás informovali již v pátek.

(ron, man)