V Krouně 24. června roku 1995 jich na místě zemřelo osmnáct z třiadvaceti, devatenáctý skonal po týdnu v nemocnici. V dnešní době je nemyslitelné, aby nebylo možné se spojit se strojvedoucím vlaku, tenkrát to tak bylo, žádné dorozumívací zařízení neexistovalo.
Stejně jako kdysi v Krouně se simulovaná hlinecká událost stala při běžném provozu. Na tamním nádraží se, tentokrát jen "jako", včera uvolnil nedostatečně zajištěný vagon, který ve velké rychlosti narazil do stojícího osobního vlaku. Uvnitř vagonu se v tu chvíli nacházelo 31 cestujících.
"Došlo k silné destrukci vagonu a k velkému počtu zraněných a zaklíněných osob. Takový byl námět cvičení jednotek požární ochrany. Operační a informační středisko HZS Pardubického kraje vyslalo na místo nejen jednotku Správy železnic, ale i další jednotky požární ochrany - profesionální z Hlinska, dále dobrovolné hasiče z Morašic, Chrudimi a Hlinska, Zdravotnickou záchrannou službu Pardubického kraje, Policii ČR i Městskou policii Hlinsko. Vyhlášen byl traumaplán," uvedla tisková mluvčí HZS Pardubického kraje Vendula Horáková.
Ze "zdemolovaného vagonu" bylo postupně vyproštěno všech jedenatřicet cestujících. Mladí figuranti vypadali věrohodně, a to i díky maskovanému zranění, kdy i tekla "krev".Podle námětu středečního cvičení uvolněný vagon narazil do stojícího motoráku ve velké rychlosti a na místě byla spousta zraněných lidí.
Když se v Čachnově vinou železničářů uvolnily vinou nedostatečného zabezpečení vagony naložené dřevem a železným šrotem a daly se do pohybu a dosáhly rychlosti 100 kilometrů v hodině, neměl strojvedoucí sebemenší šanci srážce zabránit. Těžký náklad po srážce převálcoval motorák v zatáčce doslova na placku.
Pro zvětšení fotografie ji rozklikněte:
"Resuscitovat nebo křísit už se nedalo nikoho, selekce byla jednoznačná. Buď mrtvý nebo živý, který měl ještě šanci," řekl tehdy člen posádky letecké záchranné služby.
Z tragédie vyvázli živí jen čtyři lidé, mezi nimi i Markéta Chotěnovská, která později vypověděla: "Viděla jsem, jak se hrne šrot. Žádný vagon. Všude létaly špony, to byl mžik. Ani to neumím popsat - jako když padá most."
Z počátku jí ani nepřišlo, že její spolucestující jsou mrtví, jen vnímala že všichni "zvoskovatěli". Cítila pach a krev. Zajímala se v šoku hlavně o dívku, která vyletěla oknem. Utrhla dveře a položila ji na záda. Když na místo neštěstí přiběhl chlapec s hráběmi, který všechno viděl, utekla do polí. Posttraumatický syndrom učinil své.
Devatenáct obětí tragédie v Krouně ve věku od 11 do 58 let připomíná památník, který stojí přímo u kolejí. Lidé si každoročně připomínají událost, která otřásla jejich životy.
Od roku 2020 je povinnost, aby byl strojvedoucí vlaku v kontaktu s výpravčím stanice. Pokud by to tak bylo před 28 lety, mohl motorák rychle nabrat zpátečku a uvolněným vagonům ujet. To se ale nestalo, viníky poslal soud na 5 a 8 let za mříže.
Podívejte se na video ze včerejšího cvičení:
Oběti nehody u Krouny v roce 1995:
Eva Stojková z Krouny
Monika Stojková z Krouny
Martin Košnar z Otradova
Emílie Niklíčková z Prahy
Doc. PhDr. Ladislav Niklíček, CSc. z Prahy
Petr Andrlík z Poličky
Milan Blažek z Oldřiše u Poličky
Libuše Broklová z Chrudimi
Josef Drlík z Prahy
Radek Elis z Pomezí
Šárka Hřebícková z Lysic
Josef Kučera z Borové
Marie Kvasničková z Pardubic
Marie Plhová z Pardubic
Karel Sodomka ze Skutče
Marie Sodomková ze Skutče
Dana Šustrová z Letovic
Eva Taberiová z Chrastové Lhoty
Vojtěch Zelenka z Prahy
(Zdroj: Wikipedia)