Jedeme naostro, začátek dobrý!

Kantoři ve východočeských středních školách, kde v pondělí jako v prvních odstartovaly státní maturity, si jejich průběh a především kvalitu zatím pochvalují.
Tedy, pokud pominuli horu papírů, přes kterou se k nim museli prohrabat. „Kantoři se na maturity mnohdy připravovali více než sami studenti,“ poznamenala nedávno trefně jedna poslankyně.

„Obsahově je to opravdu dobré. Ale té hrozné administrativy, co kolem společné, tedy státní maturity je!“ posteskla si ředitelka Střední odborné školy a Středního odborného učiliště technického v Třemošnici na Chrudimsku Jana Sýkorová.

Celkem v pondělí vypukly státní maturity ve čtyřech východočeských školách. Vedle Třemošnice také na chrudimském gymnáziu, Obchodní akademii a Jazykové škole v Pardubicích a na zemědělské škole v Chrudimi.

V Královéhradeckém kraji prvních sedmnáct škol začíná až za týden, studenti si nyní „užívají“ svatého týdne.

Státní část maturity začaly ústními zkouškami z češtiny a jednoho dalšího předmětu – buď cizího jazyka, nebo matematiky. V červnu pak bude následovat písemná část, a mezitím také samostatná, školní část maturit z profilových předmětů.

Zajímavý je však velmi malý zájem o těžší variantu maturity. Dokonce i na chrudimském gymnáziu si ji v nějakém nepovinném předmětu zkusí pouze tři z více než stovky maturantů.

„Hodně žáků si chtělo těžší verzi zkusit, ale poté, co ministr změnil pravidla, začali se z ní v obavě z prospěchu houfně odhlašovat,“ uvedla zástupkyně ředitele gymnázia Blanka Křapková.

Teprve v pondělí, těsně před startem, dostaly čtyři zmíněné školy přístup do pracovních listů, které obsahují samotná zadání maturitních otázek.
A výsledek? Jak na chrudimském gymnáziu, tak třemošnickém učilišti všichni studenti premiéru zvládli.

Jak vypadá ústní zkouška z češtiny

• Při ústní části zkoušky jsou podle ministerstva školství předmětem „praktické komunikační dovednosti a přiměřená analýza a interpretace uměleckého i neuměleckého textu, a to s využitím znalostí a dovedností získaných v průběhu studia na daném typu střední školy“.
• Žák předně musel ve stanoveném termínu odevzdat řediteli školy seznam 20 literárních děl sestavený na základě předem daných kritérií. Z tohoto seznamu si žák losuje jedno zadání. Zkoušku vykoná s pracovním listem, který dostane až po vylosování zadání.
• Váha ústní zkoušky v rámci celé zkoušky z českého jazyka a literatury je jedna třetina.
• Pracovní list obsahuje výňatek z uměleckého textu, výňatek z neuměleckého textu a tzv. „obecnou strukturu zkoušky“. Tou jsou právě úkoly pro žáka: ten má nejdřív charakterizovat umělecký text (s využitím vědomostí získaných přečtením celého díla a s orientačním zasazením do literárněhistorického kontextu) a pak charakterizovat neumělecký text (právě takto zní zadání zkoušky). Oba tyto texty přitom spolu nemusejí vůbec souviset.

Příklad uměleckého textu:
Ivan Andrejevič Krylov, Bajky: Experiment
V salaši kdesi došlo k pokusu: Aby už vlci nerdousili ovce, byl několikrát zvětšen počet psů. Na horské louce jak by vlky vymet – jediné ovci už teď neuškodí. Rok co rok však se více štěňat rodí a psi – jak známo – musí taky žrát. Vždy na nějakou ovečku los pad, až zůstali jen čtyři berani. Pak tři. Dva. Jeden. Už jsou sežráni. Tak skončil se ten skvělý experiment.

Příklad neuměleckého textu:
Jak na to, aby se tedy naše dítě zubního ošetření nebálo?
Nejdůležitější je, aby dítě postupně samo získávalo příznivý vztah k zubnímu lékaři a zubní ordinaci, a tím i k zubnímu ošetření. Musí vidět u rodičů rozhodnost a důvěru k ošetřujícímu lékaři. Nejlepší cestou k tomu je, když se maminka či tatínek dohodnou se svým lékařem a jakmile má dítě prořezané všechny první zoubky, dříve, než kterýkoliv bolí, začnou s ním pravidelně navštěvovat zubní ordinaci. Dítě je velmi vnímavé a postupně si bude zvykat na čekárnu, zdravotní sestřičku a pana zubaře. Počítání zoubků s malou odměnou je první pozitivní vjem, který dítě zaznamenává a jistě se doma rádo všem pochlubí, kolik vlastně těch zoubků má, že jsou moc pěkné a zdravé a že dostalo obrázek.