Důkazem byly poloprázdné autobusy, ve kterých se přitom kvůli stojící železnici očekával nebývalý nával, stejně jako poklidný, spíš víkendový provoz na silnicích.

Ti, co do práce a škol vyrazili, se dokázali zařídit bez nejmenších problémů. Mnozí osedlali kolo a udělali tak aspoň něco pro své tělo.

Stávka železničářů nijak nenarušila výuku na středních školách či chod krajských nemocnic. „Nemocnice pracují normálně, nebyl problém s cestou lékařů a personálu na pracoviště. Stejné to bylo u škol,“ řekl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Jeho slova potvrdil ředitel Gymnázia v Broumově na Náchodsku Karel Výravský „Škola zvýšenou absenci studentů kvůli stávce nezaznamenala. Většina jich jezdí do školy autobusy,“ řekl.

Problémy s cestováním vyřešila i naprostá většina zaměstnanců. „Není mi známo, že by si některý spolupracovník musel vzít volno. Všichni jsou v dnešní době dostatečně mobilní a na vlacích nezávislí,“ řekl ředitel firmy Isolit-Bravo v Jablonném nad Orlicí Kvido Štěpánek.

Zatímco v Praze a několika dalších velkých městech částečně stávkovala i MHD, ve východních Čechách se k železničářům ostatní dopravci včetně MHD připojili nanejvýš symbolicky, vylepenými letáky. České dráhy na frekventovaných tratích zavedly náhradní autobusovou dopravu, ale o té se lidé dozvěděli pozdě, a spoje tak jezdily zbytečně – byly skoro prázdné.

„Je to ostuda, státní podnik a oni si stávkují. Stejně to zaplatíme my. Jezdím denně do práce z Hradce do Pardubic. Dohodl jsem se s kolegou a jedeme autem. O autobusech jsme nevěděli,“ řekl nám před hradeckým nádražím nazlobený pan Jaroslav.

Paradoxně prázdnější než jindy byly ve čtvrtek i pravidelné autobusové spoje. „Běžně máme plný autobus, dneska ale přijelo jen 14 lidí, výrazně menší zájem je i o cestu zpátky do Prahy,“ řekl ČTK na hradeckém autobusovém terminálu řidič autobusu, který zajišťuje spojení mezi krajským městem a Prahou.

„Já stejně vlakem nikam nejezdím, takže zastavení dopravy na železnici mě nijak neomezí,“ řekl nám na nádraží v Trutnově postarší muž, který nechtěl být jmenován. Vzápětí ale důrazně dodal: „Se stávkou však souhlasím.“

Jak jsem se stávkou probíjel do Prahy

Pohodové cestování ve čtvrtek aspoň nekomplikovaly spadlé závory na železničních přejezdech

Pardubice/Praha – Po magistrále vedoucí kolem poloprázdného parkoviště u ztichlého vlakového nádraží v Pardubicích je menší provoz než bývá ve čtvrtek v půl sedmé ráno obvyklé. Přivstal jsem si, abych do Prahy, kam jsem cestu autem navzdory stávce nemohl odložit, dorazil včas.

Budíka jsem si nastavil zbytečně brzy, jak jsem posléze zjistil. Pardubice se probudily do klidného dne, připomínajícího spíše sobotu než avizovaný dopravní kolaps.

Cesta po staré státovce na Prahu je plynulejší než kdy jindy. A navíc nehrozí spadlé závory na železničních přejezdech. Dokonce i průjezd Prahou na Žižkov, kde nechávám auto, se mi zdá volnější než v jiných dnech. Zrušeny byly i původně ohlášené blokády hlavních ulic.

Blahem se pak rozplývám, když míjím několik tramvají. Tak přece! Hurá a „šalinou“ se dostávám do centra. „Devítka“ jezdí snad každých pět minut.

Pražáci navíc stávku porazili na kolech. Takovou koncentraci cyklistů znám snad jen z Hradce Králové.

„Chtělo by to takových stávek víc,“ pochvaluje si jeden novinářský kolega, který mířil do sněmovny. „Tramvaj i autobus byly poloprázdné, na nábřeží nebyly obvyklé kolony aut,“ pochvaloval si.

Ani já si nestěžuju. Cesta z Pardubic na pražskou Malou Stranu mi trvala pouhé dvě a čtvrt hodiny. V pondělí, kdy je provoz nejhustší, to autem a MHD tak rychle nestíhám.

I Východočeši se na stávku uměli připravit. A skoro by se chtělo říct, zařídit se navzdory protestujícím železničářům. Třeba odjet na chalupy. Jakoby se stávkou nechtěli mít nic společného.

Poloprázdné nakonec byly i spoje náhradní autobusové dopravy, kterou na nejvytíženějších východočeských tratích zajistily České dráhy.
„Vzal jsem si dovolenou na čtvrtek a pátek a udělal si prodloužený víkend,“ řekl Jiří Bednář z Hradce Králové.

KAMIL DUBSKÝ

Jela vlakem do Popradu, ale o půlnoci skončila v Pardubicích

„Nedovedeme si představit, že budou řidiči chodit do důchodu v 70 letech,“ říká odborář

Pardubice – První a zároveň poslední vlak, který včera přijel na pardubické hlavní nádraží, byl rychlík z Prahy, který do Pardubic dorazil dvacet minut po půlnoci.

Další železniční spoje již zrušila stávka dopravních odborů. Lidé, kteří chtěli přestoupit na obvyklé noční přípoje, museli využít náhradní autobusovou dopravu.

Ne všichni cestující však o stávce věděli. Božena Šerešová projížděla Pardubicemi z Německa na Slovensko do Popradu za synem a akce odborů ji zaskočila.

„Protože v Německu tyto informace nebyly dobře zveřejněné, stala jsem se obětí české stávky. Kdybych o tom věděla, zůstala jsem ještě dva dny v Německu,“ řekla Šerešová.

Musela odjet náhradním autobusem do Hradce Králové, odkud plánovala jet dálkovým autobusem do Nitry.

„Cesta se mi proti plánu prodlouží o jeden celý den a několik hodin,“ uvedla cestující.

Jednání vedla ke kompromisu

To přímo v Pardubicích neměli cestující problémy s dopravou. Autobusy a trolejbusy jezdily díky dohodě odborářů s vedením dopravního podniku podle jízdních řádů.

„Jednání s vedením podniku byla dlouhá a složitá, ale nakonec jsme dospěli ke kompromisu. Jezdí se tady naplno a ke stávce se symbolicky připojujeme letáky vyvěšenými uvnitř autobusů a trolejbusů. Jeden je oficiální leták odborových svazů a druhý leták sestavila závodní odborová organizace,“ konstatoval předseda odborové organizace Dopravního podniku města Pardubic Zdeněk Michal. V případě dalších akcí by ovšem i řidiči pardubické městské hromadné dopravy mohli přistoupit k tvrdším opatřením.

Stejně jako pro ostatní stávkující je i pro pardubické řidiče autobusů nepřijatelný odchod do důchodu v 70 letech. „Nikdo si to nedovede představit. Jistě, najdou se zde jedinci, kteří budou schopni v 70 letech ještě řídit, ale paušálně to rozhodně platit nebude,“ upozornil Zdeněk Michal.
Odborářům vadí i další kroky vlády, jako je třeba zdanění benefitů. Ne všichni ale protesty odborů proti vládní reformní politice podporují.

Facebook: Proti stávce je 33 tisíc lidí

Odboráři pořádají svou akci pod heslem Stávkujeme i zavás.

Na sociální síti Facebook v reakci na to vznikla skupina Za mě nestávkujete! , ke které se připojilo více než 33 tisíc lidí.

Lukáš Dubský, ČTK