Drť drobných kamínků je sice šetrná k životnímu prostředí, avšak méně vlídná už bývá k podrážkám některých typů obuvi. „Když jdu po takto posypaném chodníku, každou chvíli se mi nějaký kamínek zasekne do hrubého vzoru u podrážky a pak ho musím prsty nebo nějakým dřívkem zase vydloubnout. Když to neudělám, budě mě ten kamínek tlačit nebo mi časem pod váhou těla podrážku proděraví skrz naskrz," říká Chrudimák Jiří Zaležal. „Ženské obuvi se to asi bude týkat méně, protože dámy nosí méně často boty s 'traktorovým' vzorem," přemítá chodec.

„Já tenhle problém skutečně neznám a vlastně se mi s ním dosud nesvěřil ani žádný z našich zákazníků. Myslím ale, že svou roli bude hrát také kvalita obuvi. Ta kvalitnější mívá podrážky tvrdší a kamínky se v nich tak snadno nezachytí. U méně kvalitních bot bývají podrážky poměrně měkké," vysvětluje Jiřina Jarešová z opravny obuvi v chrudimské Havlíčkově ulici.

Ceny se různí

Štěrkovou drť o zrnech „kritické" velikosti teď mohou chodci zaznamenat například na chodnících v hlinecké Wilsonově ulici, která spojuje místní nádraží s centrem města. Kamínky tu do podrážek naberete coby dup a při následné pochůzce po povrchu zbaveném sněhu vám budou podrážky klapat skoro jako okovaná koňská kopyta.

Petr Stejskal, jednatel společnosti Technické služby Hlinsko, vysvětluje, že při výběru posypového materiálu hrají prim poněkud odlišné faktory. „Jiný materiál volíte na led, jiný zase například na ušlapaný nebo ujetý sníh. Svoji roli samozřejmě hraje také cena posypu. My teď používáme drobný kamenný štěrk z nedalekých lomů, jehož jedna tuna vychází bez daně na přibližně 300 korun. Pokud bychom odebírali jemnější materiál, bylo by to dražší. Záleží ale také na tom, kdy objednáváte a z jakého lomu. Rozdíl může dělat až několik stokorun na tunu," doplnil Petr Stejskal.

Jíl má oblejší zrna

O zimní chodníky se stará také město Třemošnice, kde má posyp na starosti příspěvková organizace Služby Města Třemošnice. Ta ale zvolila odlišný posypový materiál. „V současnosti využíváme spékaný jíl od jednoho z českých výrobců. Firma ho nabízí v rozměrech zrna přibližně 3 – 5 milimetrů. Tento materiál je měkčí a zrna jsou více zaoblená, takže se do podrážek tolik nezapichují. Zrna se navíc časem sama rozpustí a rozpadají, takže úklid je méně pracný než u štěrku. Jsou také minimalizovány odlety od kol projíždějících automobilů," vysvětlil Josef Dvořák, ředitel Služeb Města Třemošnice.