Mezi výmoly kličkují i řidiči na silnici I/17 z Chrudimi do Vysokého Mýta nebo na I/43 mezi Opatovem a Březovou nad Svitavou. Vůbec nejhorší situace však byla donedávna právě na pětatřicítce v úseku mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou. Není divu, výtluky připomínaly spíš krátery, některé byly metr široké a hluboké přes 30 centimetrů. A zpočátku nebyly ani nijak značené.

Na výmoly na silnicích upozorňovali řidiči už od začátku února. Zpočátku se ale k odpovědnosti nikdo nehlásil. Správcem komunikací první třídy je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zimní údržbu jedniček v Pardubickém kraji provádí společnost Eurovia.

„Během našich jízd v rámci zimní údržby jsme si stejných výtluků také všimli a všechny jsme je nahlásili investorovi, tedy ŘSD. Kvůli bezpečnosti provozu jsme některé výtluky po dohodě s investorem provizorně opravili. Další řešení je na investorovi,“ uvedla začátkem února mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Opravu komunikace urgovala u Ředitelství silnic a dálnic několikrát dokonce i policie. A to už před koncem ledna. „Dopravní policisté ze Svitav již 20. a 21. ledna 2021 vyrozumívali ŘSD o zhoršujícím se stavu komunikace I/35 od Cerekvice nad Loučnou po Moravskou Třebovou a o potenciálním problému, který tím vznikne. Kolegové dokonce zaslali mapu s označením v té době 26 míst, kde byly díry v komunikaci,“ informovala krajská policejní mluvčí Markéta Janovská.

První četa silničářů se však na pětatřicítce objevila až o týden později a další výtluky na komunikaci přibývaly. „Od 1. února jsme šetřili celkem 16 dopravních nehod a 20 poškozených aut. Nicméně víme, že řada řidičů nehodu neoznámila, tudíž počet poškozených vozidel bude značně vyšší, což nám potvrdil i řidič odtahové služby,“ upřesnila Janovská. Policie rovněž poukazovala na nedostatečné dopravní značení upozorňující řidiče na nebezpečí.

U některých výmolů použili silničáři novou technologii. „Na silnici I/35 v úseku Svitavy - Litomyšl používáme novou technologii na provádění oprav mikrovlnným zařízením Futtec. Mikrovlnná technologie má delší životnost než studená asfaltová směs," sdělil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Další byly opravovány zimní studenou i teplou, tzv. balenou reparační směsí i teplou. „Tento úsek silnice je těsně před rekonstrukcí povrchu a střídání mrazu a oblevy trhá provozem zesláblou obrusnou vrstvu vozovky,“ dodal Rýdl.

Vzhledem k tomu, že nebezpečnost výtluků, laxnost oprav a nedostatečnost značení potvrdila policie, mají poškození řidiči velkou šanci na náhradu škody. Podmínkou ale je, že k nehodě policisty zavolali. Ředitelství silnic a dálnic jako vlastník komunikace má v takovém případě (na rozdíl od pojišťoven) povinnost hradit veškerou vzniklou škodu, která majiteli vozidla vznikla, nejen tu skutečnou včetně kompenzace za odtah vozidla.

Aktuálně se situace na pětatřicítce zlepšila, většina výtluků je opravená, mezi Litomyšlí a Hřebečským tunelem však, jak ověřili redaktoři Deníku, problémy přetrvávají, byť ne v takové míře jako před měsícem.

Díry na státovce I/35 urgovala policie u silničářů už 20. ledna