„Testování organizujeme tak, abychom zvládli otestovat úplně všechny zaměstnance každý týden a pokryli všechny tři výrobní směny,“ říká generální ředitel Petr Kuchyňa.

Při testování využívá firma služeb externího dodavatele, který zabezpečuje každý den mobilní testovací tým. Pokud jde o pozitivně testované, jedná se podle generálního ředitele o jednotky denně. „Zhruba můžeme mluvit o necelém jednom procentu testovaných. Zaměstnanec s pozitivním nálezem okamžitě podstupuje PCR testy a do zjištění výsledků odchází do karantény,“ pokračuje Petr Kuchyňa.

Testování zaměstnanců považuje generální ředitel pro zachování výroby za zásadní. „Neohrozit zákazníky a zajistit pro zaměstnance jistotu 100 procent mzdy je pro nás prioritou. Testování, spolu s respirátory FFP2, které každý den všem zaměstnancům rozdáváme, rozhodně pomáhá k zásadnímu sníženi rizika přenosu viru,“ míní.

Náklady, které musí společnost na testování vynaložit, šplhají do stovek tisíc korun měsíčně. „Veřejných odběrových center nevyužíváme, všechny zaměstnance testujeme u nás,“ říká Petr Kuchyňa.

To, že by se nákaza přednostně šířila mezi agenturními zaměstnanci, jak tvrdí krajský zastupitel Jiří Skalický, vylučuje. „Těch několik málo pozitivních testů bylo jak mezi kmenovými, tak mezi agenturními zaměstnanci,“ říká generální ředitel Kiekertu. Spolu s agenturami provádí firma kontroly, zda se na ubytovnách dodržují bezpečnostní pravidla, nošení roušek a desinfikování prostor.

„Ani v jednom případě jsme nezaznamenali problémy. V případě onemocnění pracovníka bydlícího na ubytovně dochází k jeho okamžité izolaci ve vymezené části ubytovny. I v dodržování interních proti epidemiologických opatření nejsou žádné rozdíly mezi kmenovými a agenturními zaměstnanci,“ uzavírá Petr Kuchyňa.

Problém s agenturními zaměstnanci nevidí ani mluvčí společnosti Siemens. „Z celkového počtu pěti tisíc zaměstnanců, na které se testování vztahuje, představují agenturní zaměstnanci zanedbatelný podíl a testujeme je stejně jako naše zaměstnance,“ říká Mariana Kellerová.

Firemní samotestovací centra zřídila firma ve všech výrobních závodech, včetně letohradského, a administrativních objektech, kde pracují zaměstnanci, kteří nemohou pracovat z domova. „Naprostá většina zaměstnanců využívá firemní testování, které je rychlé a pohodlné. Agendu spojenou s povinným testováním jsme digitalizovali, což výrazně snižuje administrativní náročnost a zrychluje celý proces,“ pokračuje mluvčí Siemensu.

Z antigenního testování na onemocnění covid-19 v Rakovníku.Zdroj: Deník/Michal BílekPozitivně testovaných je podle Mariany Kellerové minimum. „V tuto chvíli se jedná o desítky z tisíců provedených testů. Jsme přesvědčeni, že testování pomůže především k ochraně zdraví našich zaměstnanců a jejich rodin, proto jsme jej ve vybraných lokalitách zdarma zaměstnancům nabízeli již od října 2020,“ vysvětluje.

Přesnou výši nákladů na povinné testování společnost prozatím nezná. „V tuto chvíli je nejde určit, bude záležet i na výši úhrady zdravotními pojišťovnami,“ dodává mluvčí Siemensu.

Od tohoto týdne začal s plošným testováním i pardubický Foxconn. „Denně jsme schopni otestovat až 2000 zaměstnanců. Nyní jsou otestováni všichni, kteří dochází do zaměstnání,“ říká manažer komunikace Pavel Kožený.

Testů má firma dostatek „Využíváme vlastní personál, jedná se o samotesty s výtěrem z nosu. Systém evidence je napojený na interní informační systém, který hlídá periodicitu testování. Dodatečné externí testování zaměstnancům ve veřejných odběrových místech doporučujeme jako vhodný doplněk,“ dodává Kožený.

Naplno se testuje i ve vysokomýtském Ivecu. Plošné antigenní testování probíhá v areálu výrobního závodu ve dvou mobilních centrech. Pro společnost je zajišťuje externím poskytovatelem zdravotních služeb.

„K dnešnímu dni jsme otestovali 2814 zaměstnanců a pozitivní výsledek byl zjištěn u necelého jednoho procenta testovaných. Procento pozitivně testovaných se může ještě změnit, protože každý pozitivně testovaný okamžitě podstupuje PCR test,“ přiblížila mluvčí Katarína Němcová.