Na několika nebezpečných místech máme techniku, která hlásí stav vozovky, teplotu jejího povrchu, zda na ní leží sníh a podobně.

"Dispečer tak v jakoukoliv dobu přesně ví, jaký je stav vozovky a také vyhodnocuje krátkodobou a dlouhodobou situaci o stavu počasí. Na místa, kde je to okamžitě nutné, dispečer rovnou vysílá posypové vozy. Jinak řidiči jezdí podle operačního plánu," řekl Oldřich Petrus.

Pokrokové vozy

Jak cestmistr ještě uvedl, tak v současné době využívá středisko nová moderní auta vybavená malým počítačem. Řidič během jízdy může ihned vyhodnotit zda použije gumovou radlici, nebo kovovou stěrku. Určí si také množství a druh posypu a rychlost, jakou pojede.

Řidiči si předávají techniku po dvanáctihodinové směně a po instruktážní poradě s dispečerem a ostatními řidiči.

Kolem sedmé ranní vyjel na silnici s posypovým vozem Jiří Novák. Zamířil nejprve k obci Žleby, kde se otočil a pokračoval v jízdě směrem na Ronov nad Doubravou až do Podhořan.

Řidič Jiří Novák právě odjíždí.Silnice bez sněhu

„Nejdříve odstraním břečku z jedné poloviny vozovky a při zpáteční jízdě vyčistím druhou. Vše také chemicky ošetřím. Silnice je poté mokrá a bez sněhu," řekl řidič posypového vozu Jiří Kučera.

Jak dále prozradil, posypové vozy mají malé vylepšení. zadní kola jsou opatřena podmetacími řetězy, které pomáhají při namrzlé vozovce. „Jízda je pak trochu bezpečnější," dodal Jiří Novák.

„Do Třemošnice jsem přijel z Podhradí. Cesta byla chemicky ošetřená a bez sněhu. Jelo se dobře," pochvaloval si řidič Josef Kučera. „Často jezdím a jsem zvyklý na sněhovou nadílku, jedu z obce Kněžice a silnice byla čistá, uvedl Josef Šolta.

Třemošnické cestmistrovství spravuje přes 200 kilometrů silnic první, druhé a třetí třídy.

Pečlivé rozvržení
Oblast třemošnického cestmistrovství je rozdělená do pěti úseků. Ve třech z nich se používá jako posypový materiál sůl nebo solanka a ve zbývajících posypový inertní materiál. Tím je nutné ošetřovat cesty tam, kde jsou poblíž zdroje pitné vody nebo v místech chráněné krajinné oblasti. Cestáři vyráží na vozovky podle operačního plánu, který komunikace rozděluje do tří kategorií. Nejprve se vyjede na silnici č. 1/17 ve směru Čáslav, Podhořany a Chrudim. Po ní následují silnice 2. a 3. třídy.

Pavel Kalina