O sporu informoval server zdopravy.cz. Metrostav TBR ve svých námitkách zpochybňuje odbornost vítězného sdružení, zejména pak projekční kanceláře Amberg Engineering Slovakia. „Z veřejných zdrojů je velmi snadno dohledatelné, že jí připravená projektová dokumentace pro stavební povolení pro tunel Soroška na Slovensku byla zpracována neodborně a nekvalitně, což vedlo ke zrušení této soutěže,“ uvádí Metrostav v dokumentu citovaném zdopravy.cz. Zpochybňuje i kvalifikaci zaměstnanců Eurovie (celé sdružení je Eurovia CZ, TuCon a Eurovia SK).

Metrostav, respektive jeho firma MI Roads, ještě aktuálně blokuje zahájení stavby D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Metrostav se s Eurovií pře i o stavbu úseku pražského metra D, tam si obě strany role prohodily: vítězství Metrostavu blokuje Eurovia.

Tunel Homole má pod stejnojmenným vrchem mezi Stradouní a Zámrskem podejít státovku I/17 z Chrudimi do Vysokého Mýta.

Psali jsme:

Vizualizace dálnice D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto s tunelem Homole
VIZUALIZACE: Eurovia postaví i dálniční tunel u Vysokého Mýta, potvrdilo ŘSD

V každém případě kvůli podaným námitkám nemůže Ředitelství silnic a dálnic s vítěznou Eurovií zatím podepsat smlouvu. Nejdřív se musí s námitkami vypořádat,  spor teoreticky může skončit až u Antimonopolního úřadu. Zajímavé je, že o tom, že Eurovia tendr nejspíš vyhraje, se veřejně vědělo už od loňského srpna, přesto její vítězství ŘSD oficiálně potvrdilo až letos na konci února. Vyhodnocování nabídek tak trvalo půl roku, nabídky obou uchazečů jsou přitom velmi těsné: V zakázce za necelých 1,8 miliardy korun je dělí jen 44 milionů ve prospěch Eurovie.

Kompletní informace o tunelu Homole najdete ZDE

Celkem se tendru zúčastnilo 8 uchazečů, vítězná nabídka Eurovie činí jen 71 procent projektované ceny. Podobný pád cen se týká i dalších úseků dálnice D35. Během několika týdnů začne stavba úseku Ostrov – Vysoké Mýto bez samotného tunelu uprostřed úseku, zakázku získalo již dříve sdružení Eurovia CZ a M-Silnice. Zdržení výstavby tunelu by však zkomplikovalo práce i na samotném zbytku této části dálnice, například kvůli navážce materiálu a zeminy. Stavba tunelu se soutěžila v režimu Design & Build, kdy si vítěz zajistí i projekt. Právě kvůli technologické náročnosti tunelu byla jeho stavba soutěžena zvlášť.

Jak server zdopravy.cz podotýká, ŘSD kvůli tunelu vypsalo předběžné tržní konzultace, které měly ukázat, zda se metoda Design & Build při výběru dodavatele vyplatí. Volba nechat pod jedním zhotovitelem projektanta i zhotovitele má své opodstatnění i kvůli zkušenosti s tunelem Pohůrka na D3 u Českých Budějovic, kde se po zahájení stavby musela změnit metoda výstavby tunelu. Původní projekt se ukázal jako nepoužitelný.

Na konci tohoto roku by měla být dálnice D35 rozestavěná v kuse až do Svitav, jako poslední úsek se má letos na podzim začít stavět dálniční obchvat Litomyšle. Tyto termíny jsou tak nyní kvůli odvolání Metrostavu u tunelu Homole napjaté.

Projeďte se už nyní tunelem ve vizualizaci: 

Zdroj: ŘSD