Při generálce státních maturit bylo špatně opraveno hned 12 tisíc testů. To je sedm procent všech maturitních testů. Své o tom vědí i na Gymnáziu Dašická. Ihned po rozdání výsledků maturitní zkoušky začali na ředitelství proudit žáci s reklamací dosažených výsledků.

„Dostavilo se několik žáků s upozorněním, že v kolonce Český jazyk a literatura mají uvedeno nekonal, ale oni zkoušku konali. Tyto chyby v nás vzbudily pochybnosti o správnosti protokolů a začali jsme dělat kontrolu toho, co zkontrolovat můžeme. Našli jsme protokoly deseti žáků ze 134, kteří konali písemnou práci z českého jazyka a v protokolu měli uvedeno, že ji nekonali,“ uvedla ředitelka gymnázia Jitka Svobodová.

Procenta neseděla

Chyb se ale našlo mnohem víc. Někteří žáci měli nižší, ale jiní zase vyšší procento úspěšnosti, než odpovídalo skutečnosti.
„Převládá sice vysoké bodové hodnocení, ale našli jsme také žákyni, která měla hodnocení písemné práce z českého jazyka nula procent, tedy zkoušku neudělala, žákyně přitom ve skutečnosti dosáhla 73,3 procent. Při další kontrole nám do oka padlo, že žák, který byl loni při skládání mezinárodní zkoušky ELSA z anglického jazyka nejlepší v České republice, který při své práci na měření kosmického záření studuje anglické texty a komunikuje s americkými vědci, napsal písemku z anglického jazyka na 36,1 procent, a to znamená, že neprospěl. Při prohlédnutí jeho práce jsme zjistili, že jeho hodnocení mělo být správně 97,2 procent,“ vyjmenovala některé chyby Svobodová.

Otázkou zůstává, kdo za tyto chyby může. Ředitel CERMATu Pavel Zelený z chyb obviňuje učitele, kteří testy zadávali. Těm se ale výroky Pavla Zeleného vůbec nelíbí a brání se, že na jejich straně chyby nejsou.

Porušení pokynů?

„Šlo jednoznačně o porušení metodických pokynů a instrukcí ze strany hodnotitelů a zadavatelů. Většinově se chyba projevila tak, že žák nebyl hodnocen pro nepřítomnost nebo byl hodnocen výsledkem ,nula’ navzdory tomu, že zkoušku vykonal a hodnotitelem byl ohodnocen nenulovým počtem bodů, respektive byl hodnocen bodovým ohodnocením mimo rámec povolených hodnot,“ vysvětlil Pavel Zelený.

„Všechny písemné práce byly ve škole řádně opraveny, body čitelně označeny, naskenovány a odeslány do CERMATu. Chyby mohly vzniknout při strojovém čtení skenovaných dokumentů, ale to by měl zjišťovat spíše CERMAT než naše škola,“ podotkla ředitelka gymnázia.
Podle Svobodové je ale dobře, že se generálka maturit konala a upozornila na případné problémy při „ostré“ zkoušce.

Lukáš Dubský