Výhodné už není zpáteční jízdné, Východočeši si stěžují také na nepřehledný systém slev.

Když cestujícímu ujede kvůli zpoždění vlaků poslední večerní přípoj, dráhy se v novém jízdním řádu zavazují zajistit mu náhradní odvoz. Když bude cestujicích víc, vypraví třeba zvláštní vlak nebo autobus. Když bude sám, postačí obyčejné taxi. Cestující si odvoz normálně zaplatí, účet pak pošle do centrály ČD, která mu ho proplatí.

„Ale nelze, aby si taxi cestující objednal svévolně. Musí se obrátit na personál stanice, případně na obsluhu vlaku, s náhradní dopravou musí dispečer souhlasit. Pokud je stanice neobsazená, pak na naši nepřetržitou infolinku 840 112 113,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Jak zdražit, a přitom nezdražit. Lidé si zvykají na nový vlakový jízdní řád

Dráhy sice tvrdí, že nezdražily, ale to není pravda. Navíc se v chaotickém systému slev a jízdenek nelze vyznat. Nemůžu se dostat z odpolední domů, podvečerní spoje zanikly. Místo toho se dráhy chlubí přibývajícími rychlíky a zrychlujícími se expresy, ale ty jsou pro každodenní dojíždění do práce a škol k ničemu.

Takové jsou největší výhrady Východočechů k novým vlakovým jízdním řádům, které začaly platit v neděli.

„Jednosměrná cesta z Ústí nad Orlicí do Pardubic sice stojí nadále 70 korun, ale zpáteční podražila na 133 korun. Ta sleva je teď už tak minimální, že ji často ani neuplatňuji, když nevím, kdy a jak pojedu zpátky,“ posteskla si Karolína Hendrychová, která jezdí do Chrudimě do práce.

Z Pardubic navíc pokračuje do Chrudimi autobusem, protože je opět nespokojená se zdejší návazností vlaků. Ty jsou časovány na příjezd rychlíků z druhé strany, od Prahy.

Roztrpčení jsou i lidé, kteří se vracejí z odpoledních směn. Některé vlaky dráhy přesunuly na pozdější dobu, další začaly stavět pouze v některých stanicích.

Dráhy zrušily i dva páry rychlíků mezi Hradcem a Prahou. Vytlačil je soukromý dopravce Student Agency, autobusy jsou na této trase mnohem rychlejší. A pro cestující, kteří se nevyznají ve slevových kartách Českých drah, i podstatně levnější.

„Po čtvrthodinovém zkoumání jsem zjistil, že s novými výmysly ČD se mi opět zdražilo jízdné a výhodné slevy jsou snad dražší než běžné jízdné,“ řekl cestující Roman Málek.

Monopol ČD při cestování mezi velkými městy chce další Jančurova společnost – RegioJet – narušit i na dráze. Pokud firma stihne nakoupit vagony a upravit lokomotivy, začne zhruba od června jezdit na trati Praha - Ostrava.

Celkově se přitom dráhy chlubí, že na rozdíl od loňského roku, kdy v Královéhradeckém kraji ubylo osm procent spojů, letos k zásadní redukci nedošlo. V Pardubickém kraji dokonce rozsah regionální dopravy mírně vzrostl.

I když právě zde byla zrušena jedna lokální trať a to mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem. Zdejší starostové uvažují o tom, že z ní udělají cyklostezku. Koleje sice mají na trati ještě rok zůstat, zloději kovů ale možná záměr obcí stvrdí ještě dřív…