Při předvolební diskuzi na webu Chrudimského deníku se někteří lidé pozastavovali nad tím, kolik má městský úřad zaměstnanců. Argumentovali přitom srovnáním s městy, které mají shodný počet obyvatel jako Chrudim.
a úředníků
Chrudim 23000 212
Klatovy 22000 143
Kutná Hora 20 508 156
Kopřivnice 23000 188
Litoměřice 23900 195
Litvínov 26000 180 (bez městské policie)
Trutnov 31 000 212 (bez městské policie)
Krnov 25000 168 (bez uklízeček)
O vyjádření jsme požádali místostarostu Miroslava Tejkla.
Podle jeho slov není možné pro hodnocení počtu zaměstnanců posuzovat jen počet občanů daného města a samosprávné funkce města.
„Jak Chrudim, tak všechna srovnávaná města, jsou obcemi s rozšířenou působností, které samosprávu vykonávají zhruba z jedné třetiny a zbývající prací je výkon státní správy pro celý správní obvod. A tento správní obvod zahrnuje u jednotlivých měst: Klatovy 43 obcí, Kutná Hora 51 obcí, Kopřivnice 10 obcí, Litoměřice 40 obcí, Litvínov 11 obcí, Trutnov 31 obcí, Krnov 25 obcí. Chrudim má 86 obcí Z tohoto srovnání je zřejmé reálné opodstatnění počtu zaměstnanců zařazených do MěÚ Chrudim a naopak z něho vyplývá, že město Chrudim vykazuje velkou produktivitu práce úředníků ve srovnání s městy uváděnými ke srovnání.,“ argumentuje Miroslav Tejkl.
Zmiňuje se rovněž o provozní době úřadu. „Ze srovnávaných měst má pouze Chrudim a Trutnov každý pracovní den stanovený jako úřední bez polední přestávky, takže úřad je celotýdenně pro veřejnost přístupný,“ zdůrazňuje Tekl. Dokládá to svým zjištěním, že Kopřivnice a Kutná Hora mají rovněž každý den jako úřední, ale s hodinovými poledními přestávkami. Kopřivnice má v pátek se zkrácené úřední hodiny. Klatovy a Krnov si stanovily pouze tři dny jako úřední a Litvínov a Litoměřice jsou pro veřejnost otevřeny pouze v pondělí a ve středu.
„I z tohoto srovnání vychází opodstatněnost vyššího počtu zaměstnanců na MěÚ Chrudim – s nižším počtem zaměstnanců by nebylo možné celou provozní dobu úřadu, a tudíž lepší dosažitelnost veřejné správy pro občany, obsáhnout,“ dodává místostarosta.
MAREK NEČINA, ROMANA NETOLICKÁ
Dobrý den,
reaguji tímto, jak jsem slíbil, na dotaz, jestli je počet zaměstnanců zařazených na Městském úřadě v Chrudimi opodstatněný.
Pro hodnocení počtu zaměstnanců není možné posuzovat jen počet občanů daného města a samosprávné funkce města Chrudim vykonávané v tzv. samostatné působnosti.
Jak Chrudim, tak všechna srovnávaná města, jsou obcemi s rozšířenou působností, které samosprávu vykonávají zhruba z 1/3 a ze 2/3 vykonávají státní správu pro celý správní obvod.
A tento správní obvod zahrnuje u jednotlivých měst:
Klatovy 43 obcí
Kutná Hora 51 obcí
Kopřivnice 10 obcí
Litoměřice 40 obcí
Litvínov 11 obcí
Trutnov 31 obcí
Krnov 25 obcí
Chrudim 86 obcí (!)
Údaje jsou ověřitelné ve vyhlášce MV ČR č. 388 / 2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností, ve znění pozdějších předpisů.
Z tohoto srovnání je zřejmé reálné opodstatnění počtu zaměstnanců zařazených do MěÚ Chrudim a naopak z něho vyplývá, že město Chrudim vykazuje velkou produktivitu práce úředníků ve srovnání s městy uváděnými ke srovnání. Při obdobných propočtech zjišťovaných MF Dnes v lednu 2010 vyšlo, že v Chrudimi připadá na 1 úředníka 401 obyvatel, což byl druhý nejlepší výsledek ve východních Čechách.
Dále je třeba hodnotit i provozní dobu úřadů (tzv. úřední dny).
Ze srovnávaných měst má pouze Chrudim a Trutnov každý pracovní den stanovený jako úřední bez polední přestávky, takže úřad je celotýdenně pro veřejnost přístupný. Kopřivnice a Kutná Hora mají rovněž každý den jako úřední, ale s hodinovými poledními přestávkami a Kopřivnice v pátek se zkrácenými úředními hodinami. Klatovy a Krnov mají pouze 3 dny stanoveny jako úřední a Litvínov a Litoměřice jsou pro veřejnost otevřeny pouze v pondělí a ve středu.
I z tohoto srovnání vychází opodstatněnost vyššího počtu zaměstnanců na MěÚ Chrudim – s nižším počtem zaměstnanců by nebylo možné celou provozní dobu úřadu (a tudíž lepší dosažitelnost veřejné správy pro občany) obsáhnout.
K dalším dotazům
Počet sekretářek pro vedení města
Sekretariát starosty a místostarostů má 2 asistentky – jedna organizuje pracovní program starosty a administrativně zajišťuje jeho činnost, druhá totéž vykonává pro místostarosty. Obě se navzájem zastupují, dále hospodaří s reprezentačním fondem starosty města, vedou evidenci zahraničních cest, připravují jednání Rady města a Zastupitelstva města, vedou spisovou službu pro starostu a místostarosty.
Obsazení oddělení klientského servisu
Do oddělení klientského servisu jsou zařazeny 2 pokladní, a to z důvodu jejich široké pracovní náplně, nutnosti mít otevřenou pokladnu po celou provozní dobu úřadu a nutné zastupitelnosti, kterou z důvodu uzavřené hmotné odpovědnosti nemůže zajistit jiný zaměstnanec úřadu. Tyto 2 pracovnice vedou elektronické výdajové a příjmové pokladny, provádí hotovostní platební styk a platební styk prostřednictví platebních terminálů a vedou příslušnou evidenci k těmto platbám, zajišťují kontakt s peněžními ústavy. Dále zajišťují i agendu místních poplatků u poplatků ze psa a poplatku za komunální odpad, a to nejen hotovostní a bezhotovostní výběry těchto poplatků, ale i pravidelné aktualizace registrů poplatníků, obesílání občanů složenkami, na místě řeší požadavky občanů za změny údajů v registrech.
Na úseku podatelny jsou v oddělení klientského servisu zařazeny 2 pracovnice. Podle statistiky za rok 2009 vypravila podatelna 50 000 ks poštovních zásilek, z toho 49 133 doporučených zásilek, u kterých bylo nutno zaznamenat vypravení v systému elektronické spisové služby. Kromě této funkce výpravny podatelna samozřejmě zajišťuje příjem dokumentů pro úřad, jejich převzetí a prvotní třídění podle typu zásilky a označení dokumentů podacím razítkem, provádí prvotní evidenci přijatých dokumentů v systému elektronické spisové služby, zajišťuje příjem dokumentů prostřednictvím, datové schránky města Chrudim, styk s poštovním úřadem a navíc zajišťuje i obsluhu telefonní ústředny (přepojování hovorů). Z této náplně úseku, opět nutné zastupitelnosti a otevření podatelny po celou provozní dobu úřadu vyplývá opodstatněnost počtu zaměstnanců
Na úseku recepce oddělení klientského servisu jsou zařazeny 3 pracovnice, z čehož jedna pracovnice vykonává i funkci vedoucí celého oddělení. Nejde o recepční jako takové – úsek se tak nazývá proto, že zde občané obdrží prvotní informace a služby, ale tyto služby se podobají správním činnostem, které rozhodně běžná představa o „recepcích“ neobsahuje.
Jedná se zejména o vidimaci a legalizaci, tj. ověřování listin a podpisů (v roce 2009 bylo na úseku recepce ověřeno 12 346 podpisů a listin), dále o zajišťování agendy CzechPOINTU (v r. 2009 bylo přes terminál CzechPOINT klientům vystaveno 2 292 ověřených výstupů z 24 agend), agendy datových schránek a elektronické konverze dokumentů (v r. 2009 využilo tuto službu 90 klientů), na základě přijatých žádostí bylo vystaveno 566 rybářských lístků, bylo vyřízeno 700 žádostí týkajících se evidence psů a poplatků za komunální odpad, pro Odbor dopravy bylo přijato a zkompletováno 98 žádostí o vydání parkovacích karet. Podle vedené statistiky bylo podáno klientům 10 200 informací týkajících se převážně provozu úřadu.
Počet tiskových mluvčích
Město Chrudim zaměstnává jednu tiskovou mluvčí, která zároveň vykonává funkci vedoucí oddělení vnějších vztahů Odboru kanceláře tajemníka. Stručně k její náplni práce – připravuje, organizuje a zajišťuje tiskové konference pro vedení města, spolupracuje se všemi sdělovacími prostředky a médii a poskytuje jim informace o výsledcích jednání orgánů města, zabezpečuje pravidelný monitoring tisku pro potřeby vedení města a vedení úřadu, podílí se na přípravě a zajištění propagačních a prezentačních tiskovin, vede fotodokumentaci významných akcí, zajišťuje oblast propagace, zabezpečuje tvorbu a organizaci www prezentace města a shromažďování podkladů pro kroniku města, odpovídá za vydávání Chrudimského zpravodaje.
Je rozhodně záměrem vedení města (které šlo i „politicky“ příkladem na úseku snížení počtu místostarostů) přehodnotit personální obsazení jednotlivých odborů s cílem vyhledat případné rezervy.
Ovšem s ohledem na výše uvedené (široká provozní doba po celý týden a velikost správního obvodu, určující role výkonu přenesené státní správy) lze těžko uvažovat o nějakém razantním snížení počtu zaměstnanců.
S pozdravem
Miroslav Tejkl
místostarosta Města Chrudim