Slavnotní nástup a prezentace sborů proběhla kolem 8. hodiny, kdy zazněla česká státní hymna. Hasiči soutěží v 16 týmech a žádný scénař se neopakuje. Před každou simulací nehody jsou hasiči zavřeni do tzv. izolace, aby nevěděli do jakého scénáře jdou. Scénáře jsou různé, auto na boku se spadlými dráty vysokého napětí nebo auto na střeše.
Na vyproštění figuranta mají soutěžní týmy dvacet minut. Práci hasičů sledují rozhodčí, kteří bodově hodnotí techniku, taktiku a předlékařskou pomoc. Od patnácté minuty jim za uplynulý čas body ubírají. Pokud hasiči figuranty do dvacáté minuty nevyprostí, celý tým je diskvalifikovaný.
Dopravní nehody jsou namodelované na dvou stanovištích, takže přihlížející diváci nemusí na další zásahy dlouho čekat. "Přišla jsem s dětmi, abych jim ukázala, jak závažné dopravní nehody jsou, a že vytažení zraněného z auta trvá někdy klidně i půl hodiny," řekla Zuzana Malá, která Mistrovství republiky ve vyprosťování u dopravních nehod sleduje na chrudimském Ressellově náměstí už od rána.
Kromě patnácti soutěžních týmů se letos účastní i hasičský tým ze slovenské Nitry.
Součástí akce byl i doprovodný program. Na parkovišti přímo na náměstí byly vystaveny nové hasičské vozy včetně autojeřábu. Na silnici pak byl vystaven simulátor dopravní nehody Besip/Nemyslíš-zaplatíš, tedy simulovaný náraz a přetočení vozidla. Každý si tak mohl zkusit, jaký je to pocit, když se stane účastníkem dopravní nehody. Zde byli v bezpečí, bez zranění a deformace vozidla. Hned vedle byl stánek bezpečnosti od Škoda Auto. Upravený vůz byl odplechovaný a odkrytovaný, aby byly vidět deformační zóny vozu a bezpečnostní výbava vozu (airbagy, předpínače apod.)
Návštěvníci krom samotné soutěže také mohli navštívit také stánky a prezentace, kde byla vystavena vyprošťovací technika od různých značek a zejména Weber Rescue System, který zde zastupuje společnost Luing Pyrex.
Zde si nejen hasiči, ale i široká veřejnost, mohli vyzkoušet, jaká je manipulace s tímto nářadím a jaké jsou výhody a specifika těchto nástrojů. Kdokoliv si mohl vyzkoušet práci s rozpínákem, nůžkami, rozpěrnými válci tak jak jako hasiči na jednotlivých úkolech soutěže ve vyprošťování. Vystavovatelů zde bylo více.
Doprovodný program pokračoval také v Muzeu barokních soch. Tam byly k vidění fotografie z dopravních nehod a také zařízení, kterým se stříhalo u velké železniční nehody u Krouny 24. června 1995. Před muzeem byly vystaveny vozy Tatra a první vyprošťovací automobil. Ten sloužil hasičům v Chrudimi a poté v Seči.
Nikola Pavlasová, Zdeněk Sasín ml.