Zajímavou součástí vzpomínky byl přesný model letounu Spitfire, na němž čeští piloti bojovali. Maketu letadla vyrobili členové českého Spitfire clubu, kterým se podařilo získat původní tovární výkresy. Ty posloužily pro vytvoření počítačového 3D modelu, podle něhož byla zhotovena první maketa z polystyrénu, která posloužila, jako kopyto k výrobě negativních forem. Z těch se pak vyrobily jednotlivé díly z uhlíkových kompozitů, a ty posloužily k sestavení konečné makety vyrobené s přesností na jeden milimetr.

Hrochovotýnecké oslavy i prohlídky letadla se osobně zúčastnil další pilot RAF Emil Boček. „Já jsem se s tím dostal do výšky přes jedenáct tisíc metrů," uvedl Boček, který je dnes hodností generálmajor vv. „Nahoře byla teplota -56°C a my jsme museli letět s otevřeným překrytem kabiny, protože by se na oknech tvořila námraza a neviděli bychom ven," dodal.

TISÍCE HODIN PRÁCE

Překryt kabiny je na maketě jediný originální díl ze skutečného letounu. Výroba takového modelu představuje investici 2, 5 milionu korun, ale hlavně 5000 hodin tvrdé práce.

Uctění památky válečných pilotů mělo bohatý doprovodný program. Na loučce se prezentovali členové kynologického klubu z Luže se svými svěřenci, zajímavou atmosféru dodávala indiánská vesnička nebo automobiloví veteráni.

Živo bylo na pódiu, kde po celé odpoledne hrál skvělý orchestr Big Band Melodybrass. Pásmo básniček předvedly děti z mísní mateřské školky, vystoupení patřilo i Komunitní škole Hrochův Týnec a dalším interpretům. Záštitu nad akcí měl krajský radní Jaromír Dušek. (mik, ron)