V Pardubickém kraji zvolna přibývají mateřském školy či mateřská centra s alternativními metodami výchovy.
Nová školka
Od příštího školního roku se poprvé otevře školka ve Slatiňanech na Chrudimsku, jejíž pedagogická koncepce je postavena na tradičních i inovativních pedagogických metodách.
Řekl to ředitel zakladatelské obecně prospěšné společnosti Momo Chrudim Pavel Lomička.
Další alternativní zařízení pro předškoláky fungují v Pardubicích a okolí.
„Hlavními přednostmi školky má být důraz na volnou hru podporující tvořivost a fantazii, podnětné a kvalitní hračky i prostředí, zdravé stravování, živá řeč, hudba a zpěv, rodinné prostřední jedné smíšené třídy s 20 dětmi umožňující respekt k individuálnímu vývoji každého dítěte,“ popsal novou školku Pavel Lomička.
Zařízení je zapsané do školského rejstříku a uzavřelo smlouvu o dotaci s Pardubickým krajem. Rodiče budou muset platit 2500 korun měsíčně, pokud zřizovatel získá další dotace, snížily by se platby na úroveň obvyklou v běžných školkách.
Děti se učí, co chtějí
V Pardubicích existuje již mnoho let Mateřská škola Klubíčko využívající výchovné metody Montessori.
Mateřské centrum s prvky Montessori pedagogiky nově působí v Lázních Bohdanči na Pardubick Vzdělávací metoda Montessori, pojmenovaná podle zakladatelky, italské lékařky Marie Montessoriové, klade důraz na respektování dítěte a jeho individuality učitelem, který má být rádcem a rovnocenným partnerem žákům a pomáhat jim na cestě k objevování světa a učení se.
Kritici metody však připomínají, že výuka pracuje s individuálním tempem dítěte a pokud by dítě přešlo do běžné školy, nemuselo by tempu třídy stačit.
Poukazují i na to, že některé děti potřebují vedení učitele - a v montessoriovské třídě, kde se učí, co právě chtějí, pak nejsou šťastné.
Waldorfská škola
Ve Starých Ždánicích na Pardubicku funguje rovněž mateřská škola pracující na principech waldorfské pedagogiky. Navazující Základní škola waldorfská je v Gorkého ulici v Pardubicích.
Waldorfská pedagogika vychází z myšlenek Rudolfa Steinera, učební plán je odvozen ze zákonitostí vývojových kroků dítěte a mladého člověka.
Na výchovu je ve waldorfských školách nahlíženo jako na vývojový proces, v němž jsou určité předměty zaváděny ve specifických fázích individuálního rozvoje osobnosti. Důraz se klade především na praktické a umělecké obory.