Ministr neskrýval rozhořčení nad přístupem litomyšlského starosty Michala Kortyše k celé záležitosti. Kortyš se však brání, že hájí zájmy a další rozvoj města.

Rychlostní komunikace R35 je však podle ministra dopravy Víta Bárty klíčovou stavbou pro celou republiku a musí se jednat opravdu rychle. Potíže potvrzuje také hejtman Pardubického kraje Radko Martínek. „Dospěli jsme ke zjištění, které jsem tušil a ministr ho potvrdil. Dokud se nevyřeší situace okolo Litomyšle, tak není projekt R35 realizovatelný. To je velmi špatná zpráva,“ sdělil Radko Martínek. Jemu ale po jednání ve Vysokém Mýtě oponoval ministr dopravy Vít Bárta. „Ten projekt se bude připravovat, ne že ne. Přijel jsem s apelem na starostu Litomyšle, aby neblokoval, ale naopak urychlil přípravu celého projektu. Jsem nespokojený s tím, jakým způsobem vedení Litomyšle s krajem vede debatu z hlediska přípravy projektu. Považuji za skandální, že teprve na tomto jednání došlo k diskuzi o tom, jestli existují dvě nebo tři varianty trasování silnice,“ uvedl Vít Bárta. Výstavba rychlostní komunikace R35 je podle ministra zásadní investicí v rámci celé České republiky. „Je důležitá z hlediska konkurenceschopnosti republiky. Její neexistence je limitní také pro Moravskoslezský kraj, co se týče rozvoje hospodářství a průmyslu. Bude se rozhodovat, zda se bude průmysl rozvíjet tady, nebo v Polsku,“ vysvětlil ministr dopravy. Vít Bárta slíbil, že bude sledovat, jak se Litomyšl postaví k řešení celého problému.

Starosta Litomyšle Michal Kortyš odcházel z jednání s ministrem Vítem Bártou poněkud rozčarovaný. „Myslím si, že pan ministr nemá pravdu, že jsem nezodpovědný. Snažíme se s zemědělcem Janem Vaňousem domluvit. Ale to řešení má dlouhodobý vývoj. Nemůže jednou větou říci, že je to špatně a že brzdíme stavbu R35,“ uvedl Michal Kortyš. Dodává, že se snaží, aby se město mělo kam rozvíjet. „Pokud si zařízneme cestu tam, kam máme plánovaný rozvoj, bude to pro nás prohra,“ dodal Kortyš.

"Není ochotný ke směně"

Jste nezodpovědný. To řekl ministr dopravy Vít Bárta starostovi Litomyšle Michalu Kortyšovi na jednání ve Vysokém Mýtě. Kortyš si však stojí za svým a tvrdí, že příprava silnice R35 je záležitostí na několik let. „Jednáme se zemědělcem Janem Vaňousem. Dokonce jsme navrhovali, aby se klíčový úsek šesti set metrů, který vede po jeho polích, zatrubnil, aby mohl dále svoji půdu obdělávat. Na to ale nechce zatím nikdo slyšet. I když je to možná drahé řešení, je pro budoucnost,“ vysvětlil starosta Michal Kortyš. V pátek přímo z Vysokého Mýta jel na jednání s Vaňousem s jasnou nabídkou jiného pole a snahou domluvit se. „Nabízel jsem mu výměnou pozemky u Sloupnice. Není ochotný ke směně. Stojí si za svým, že orná půda je pro dálnici prostě škoda. Možná má pravdu,“ řekl Kortyš.

Přesto Vaňous i Kortyš našli variantu, která by vyhovovala oběma stranám. Silnice by vedla za Bohuňovicemi, minula by tak Bohuňovice i Sedliště. Tady ale naráží na oblast Švábenice, kterou hájí odbor životního prostředí. „Chceme znovu jednat s krajem, zda je tato možnost opravdu tak neprůstřelná,“ uzavřel starosta. Radní chtějí silnici dále od Litomyšle, Vaňousovi zase více vyhovuje trasa, která kopíruje původní I/35. Obě trasy nyní prověřuje ministerstvo životního prostředí v tzv. posudku EIA.

To je skandál, stěžoval si Bárta na starostu

Vypadá to možná na vyřizování politických účtů přes ministra Bártu (Věci veřejné). Ten v pátek ve Vysokém Mýtě ostře napadl starostu Litomyšle Michala Kortyše (ODS) za průtahy kolem vyjednávání zablokované trasy R35 kolem města.

„Přístup starosty v jednání považuji přímo za skandální a doufám, že mi pan hejtman dá brzo zpětnou vazbu, že došlo ke změně chování starosty,“ řekl rozčilený Bárta. A to si Kortyš nenechal líbit. „Ministr nemá pravdu, že jsem nezodpovědný. Snažíme se na trase domluvit. Není pravda, že přípravu R35 brzdíme,“ reagoval. Razance útoku překvapila i pardubického hejtmana Radko Martínka.

V Litomyšli je velmi silná opozice v čele právě s Věcmi veřejnými, která se s novou koalicí už několikrát tvrdě střetla.

V úseku kolem Litomyšle vloni soud zrušil územní plán, vyhověl tak požadavku zemědělce Jana Vaňouse, přes jehož pozemky měla dálnice vést. Alternativní trasa blíže městu se však zase nelíbí radnici a okolním vesnicím. (kim)

Ministři se pohybovali Orlickoústeckem. Více čtěte ZDE.