Jeden takový provokatér o víkendu zaměstnával pardubické strážníky. Na linku 156 totiž volal hned šedesátkrát, to vše stihl mezi 22. a 4. hodinou ranní.

VOLAL ZNOVU A ZNOVU

„Zpočátku vše vypadalo nevinně. Na linku 156 přišel telefonát, kde znělo pouze šustění a další neznámé zvuky. Asi tak, jako když si v kapse zapomenete zamknout klávesnici a telefon po namačkání tlačítek náhodně začne vytáčet číslo,“ popsal mluvčí pardubických strážníků Jiří Sejkora.

Jenže stejné číslo začalo volat znovu. A znovu. Operátorům přitom volající nikdy neodpovídal na otázky. Strážníci pro jistotu zkusili několikrát na dané číslo zavolat zpět. „To na jedné straně pro případ, že by člověk nevěděl, že jeho telefon nevědomky volá, na straně druhé je to ověření, že ten člověk například není v nesnázích a nepotřebuje pomoc,“ vysvětlili strážníci obsluhující operační středisko.

Ani jejich ověřování však problém nevyřešilo, volající hovory od nejdříve vůbec nebral a když telefon po dlouhém snažení zvedl, jen se vymluvil.

„Dovolali jsme se až na několikátý pokus, kdy se konečně ozval mužský hlas, který uvedl, že jde o omyl, za který se omlouvá a tím hovor opět skončil,“ popsal dále operátor strážníků. Ani to muže ale nepřimělo přestat, ve vytáčení linky pokračoval několik dalších hodin.

Podobné případy navíc nejsou výjimkou, policie je řeší klidně třikrát do roka. „Všeobecně dochází k zneužívání všech tísňových linek, nevyjímaje linky 158,“ potvrdila policejní mluvčí Markéta Janovská.

Poslední případ eviduje Krajského ředitelství policie Pardubického kraje z minulého týdne. V noci ze středy na čtvrtek bylo na tuto linku z jednoho telefonního čísla směřováno celkem 71 hovorů, které lze zařadit do kategorie takzvaného zlomyslného nebo obtěžujícího volání. „Věc bude po zadokumentování postoupena příslušnému správnímu orgánu, v tomto případě Českému telekomunikačnímu úřadu, jako přestupek,“ upřesnil vedoucí Integrovaného operačního střediska policie Josef Fridrich s tím, že této osobě hrozí za zlomyslné volání na tísňové číslo pokuta ve výši až 200 tisíc korun.

SOUSEDSKÉ SPORY

Operátorům na lince 158 je známá také žena z Pardubic, která ročně uskuteční až několik tisíc hovorů právě na číslo policie. Denně volala klidně více než stokrát. Chtěla, aby policie řešila její sousedské spory, které však do kompetencí policie nepatří. „I jednání této ženy bylo několikrát oznámeno správnímu orgánu, nicméně bylo nakonec odloženo z důvodu její duševní poruchy,“ dodal Fridrich.

S prapodivnými hovory se setkávají také hasiči. „Snad nejčastěji se jedná o volání z telefonů bez SIM, kde obvykle volající mlčí, nebo o děti. Často volají mnohokrát za sebou, prozvoní, zavěsí a pořád dokola,“ zhodnotila případy mluvčí Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Vendula Horáková a dodala, že výjimkou nejsou ani nechtěné hovory z kapsy či kabelky.

Dobrou zprávou je, že s těmito případy se příliš nesetkávají na dispečinku linky 155, kde by často mohlo dojít k ohrožení života v případě, že by se na linku nedovolal jiný člověk.

Operátoři záchranářské linky se setkávají spíše s případy, kdy lidé volají záchranku ve chvíli, kdy ji tak úplně nepotřebují. „Máme vypracovanou metodiku, která radí, jak tyto případy odfiltrovat, aby sanitky nevyjížděly zbytečně,“ vysvětlil mluvčí Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Aleš Malý.

V případě, že někdo volá na tísňové linky a volání nemá charakter tísňové výzvy, operátor daného člověka poučí a poté hovor ukončí. „O blokování telefonního čísla, ze kterého je uskutečňováno zlomyslné nebo obtěžující volání lze požádat příslušného operátora,“ informoval Fridrich. (las)