Potvrdilo to nové měření, které ve spolupráci se Správou železnic (SŽ) provedl na přelomu roku 2023 a 2024 Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a o kterém informoval server zdopravy.cz.
Analýza se týkala pokrytí signálem mobilních radiokomunikačních sítí (2G, 4G, 5G). Měření se týkalo koridorových tratí a tratí zařazených do sítě TEN-T.
Kompletní zprávu ČTÚ o měření najdete ZDE
„Oproti roku 2021, kdy proběhlo poslední měření, je patrné, že operátoři významně vylepšili pokrytí signálem vně železničních vozů (outdoor). Naopak v přepočtu pokrytí uvnitř vozů (indoor) došlo ke zdánlivému zhoršení – což je však dáno přísnější metodikou,“ cituje server zprávu ČTÚ. Mobilní operátoři mají povinnost zajistit do února 2025 pokrytí koridorů v rámci evropské dopravní sítě TEN-T minimálně z 98 procent.
"Zatímco v oblasti venkovního pokrytí došlo ke zlepšení a většina operátorů vykazuje téměř 100 %, omezený průchod signálu konstrukcí vozu ukazuje, že cestující se uvnitř často nedovolá. Dostatečně silný signál se pro uskutečnění hovoru nachází na 65–82 % koridorových tratích, podle operátora a místa. Nejlepší výsledky připadají na koridor z Děčína do Břeclavi," píše server.
Příklad vizualizace výsledku měření pokrytí železničních koridorů v ČR (březen 2024) - pro větší rozlišení rozklikněte:
Příklad vizualizace výsledku měření pokrytí železničních koridorů v ČR (březen 2024)
Výsledky jsou veřejnosti dostupné i prostřednictvím VPortalu. Na něm lze identifikovat úseky obsahující nepokryté body. „V případě rychlých střídání těchto úseků dochází k tomu, že mobilní telefon nemá dostatek času k přihlášení do sítě, takže subjektivní posouzení pokrytí uvnitř železničních vozů může být nižší než stanovené měřením,“ podotkl úřad v dokumentu.
Zlepšení signálu uvnitř vozů mají pomoci opakovače nebo propustná okna. Speciální okna pro lepší propustnost signálu používají České dráhy u souprav InterJet, budou součástí nových ComfortJetů.